لینک جدید اشتراک

www.eshterak.info

۱۳۸۸/۱۱/۱۴

ادی کاچار /شمشیر جنرال موتورز بر سر کارگران آنتورپ

شمشیر جنرال موتورز بر سر کارگران آنتورپ – کارگران در سایر کارخانه¬های جی. ام باید متحد شوند و مقابل حملات بایستند
ادی کاچار
ترجمه بابک کسرایی

babakkasrayi@yahoo.com
در ماه ژوئن 2009 از یکی از بزرگترین کارخانه¬های ماشین¬سازی جهان، جنرال موتورز، گزارش دادیم که اعلام ورشکستگی کرده. اکنون جنرال موتورز با آغاز برنامه بازسازی خود کارزار وحشیانهِ تعطیلی کارخانه¬ها و حذف شغل¬ها را در اروپا آغاز کرده است. اولین تلفات در آنتورپِ بلژیک بود که 2600 نفر در کارخانه وکسهال/اوپل کار می¬کردند. این کارخانه که مدل¬های وکترا و آسترا تولید می¬کرد در چند هفته آینده تعطیل می¬شود و تولید این مدل¬ها به سایر کارخانه¬ها در سراسر اروپا سپرده می¬شود.
جنرال موتورز اعلام کرد در تلاش برای کاهش 20 درصدی ظرفیتش به علت کاهش تقاضا پس از آغاز رکود اقتصادی، تنها در اروپا 8300 شغل را حذف می¬کند. آنتورپ با 2600 کارگرش اولین کارخانه¬ای بود که رفت و در ماه¬های آینده حملات بسیار دیگری در پی می-آید.
نیک رایلی، مدیر اجرایی اوپل، گفت: "باید یک کارخانه را بیرون بکشیم و متاسفانه آن هم در آنتورپ است" اما او در ضمن اضافه کرد که برنامه بازسازی تمام کارخانه¬های سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار می¬دهد. جنرال موتورز (جی.ام) در بریتانیای کبیر، اسپانیا، آلمان، لهستان، اتریش و مجارستان هم کارخانه دارد و از زمانی که شرکت اعلام ورشکستگی کرده و گفته تولید را کاهش می¬دهد، آینده کارگران در این نقاط نیز نامعلوم است. کارگران آلمان بخصوص نگرانند چرا که حدود 4000 نفر قرار است شغل¬هایشان را از دست دهند.
واتر کنوپ، دبیر کل سی.اس.سی، کنفدراسیون اتحادیه¬های کارگری مسیحی، گفت تعطیلی کارخانه فاجعه¬ای برای کارگران بلژیک است. "تعطیل کارخانه مولدی مثل این، جنایت است". اتحادیه¬ها نگرانی¬هایی در مورد شیوه برخورد جی.ام ابراز کرده¬اند. در مورد تعطیلی کارخانه آنتورپ حتی با اتحادیه¬ها یا دولت بلژیک هم صحبت نشد. این واقعیت نشان می¬دهد در نظام سرمایه¬داری کسانی که صاحب وسایل تولید هستند، یعنی طبقه سرمایه¬دار، قدرت نهایی را دارند؛ حتی بر خود دولت.
بار دیگر مفهوم مارکسیستی مازاد تولید واضح و روشن و عیان شده است. ظرفیت تولیدی در سرمایه¬داری بیش از توان خرید توده¬ها می¬شود. یعنی درآمد کل جمعیت برای خرید کل کالاهای تولیدی کافی نیست. این به این علت است که اقلیتی صاحب وسایل تولید است و بخش عظیمی از ارزش تولیدشده را به عنوان سود تصاحب می¬کند. این علت تمام بحران-های سرمایه¬داری از جمله بحران کنونی است.
کاهش جهانی فروش ماشین لطمه بزرگی به صنعت ماشین زده است. جی.ام یکی از شرکت¬های بی¬شماری است که حملات وحشیانه به شغل¬ها و شرایط کارگران را در تلاش برای کاهش لطمات خود و دوباره سودآور شدن آغاز کرده¬ است. اما تناقض عجیب اینجاست: وقتی دولت بریتانیا با "طرح خراب¬آلات" به صنعت ماشین¬سازی یارانه می¬داد، این صنعت شاهد احیای موقت بود. این نشان می¬دهد برای ماشین¬، تقاضا هست. اما مردم نمی¬توانند بدون یارانه از عهده خرید آن برآیند. این مجددا تاکیدی بر این است که چپاول سود جلوی خرید کالاها توسط جمعیت کلی را می¬گیرد.
اقتصاددانان بورژوا مدعی شدند بیشتر دنیا از رکود بیرون آمده است. در واقع هم در بعضی بخش¬ها نشان از احیا هست و تولید ناخالص داخلی بعضی کشورها دوباره شروع به رشد کرده است. اما این احیا به نفع کیست؟ بیکاری رو به افزایش است و کاهش مخارج عمومی در برنامه قرار گرفته است. رئیس و روسا دوباره سودآوری می¬کنند اما درد و رنج کارگران عمیق¬تر می¬شود.
رئیس و روسای جنرال موتورز اعلام جنگ علنی علیه کارگران خودشان کرده¬اند. بدبختی، ریاضت و بیکاری منتظر نیروی کار جی.ام در اروپا است. تنها یک راه¬حل هست، کارگران باید در اتحادیه¬های کارگری خود سازمان بیایند و با هر وسیله¬ای که در اختیار دارند در مقابل این حملات مقاومت کنند. ما از دوره¬ای می¬گذریم که طبقه حاکم فهمیده موقعیت ممتازش در جامعه تحت تهدید است. آن¬ها می¬خواهند با حمله به حقوق و شرایط کارگران جای پای خود را محکم کنند. مبارزات رزمنده¬ی بسیاری در سراسر اروپا در گرفته و کارگران جنرال موتورز باید ببینند که تنها راه دفاع از شغل¬ها و سطح زندگی¬شان، مبارزه است. اما پیروزی تنها در صورت اتحاد کارگران به دست می¬آید؛ ما تنها در کنار هم قدرتمندیم.
منبع: در دفاع از مارکسیسم، وب¬سایت گرایش بین¬المللی مارکسیستی (Marxist.com)، 27 ژانویه 2010

Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

برای ارسال نظر : بعد از نوشتن نظرتان در انتخاب نمایه یک گزینه را انتخاب کنید در صورتی که نمیخواهید مشخصات تان درج شود " ناشناس" را انتخاب نموده و نظر را ارسال کنید در صورت مواجه شدن با پیغام خطا دوباره بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
مطالبی که حاوی کلمات رکيک و توهين آمیز باشد درج نميشوند.

 

Copyright © 2009 www.eshterak.net