لینک جدید اشتراک

www.eshterak.info

۱۳۸۸/۵/۱۸

مجتبی سمیع‌نژاد / کهریزک بازداشتگاهی هشت ساله که هیچ کس آن‌ را دوست ندارد

هجدهم مرداد ماه داغ ایران در حالی به شب رسید و پایان گرفت که داغی برخی خبرها باید عرق خجلت بنشاند بر پیشانی مسببان و عاملان که نمی‌نشاند و می‌دانیم و نمی‌دانیم که چرا این‌چنین نمی‌شود. نقض حقوق‌بشر که از دو ماه گذشته به صورت گسترده، بی‌سابقه و توقف‌ناپذیری شروع شده بود هم‌چنان ادامه دارد و بحث بازداشتی‌ها و دادگاه‌های برگزار شده و زندان کهریزک از بحث‌های مهم و حل نشده‌ی باقی‌مانده است که یا شخص و ارگانی مسئولیت‌اش را قبول نمی‌کند یا سعی می‌شود که فجایعی که در آن اتفاق افتاده در حد اهمال چند افسر و مسئول بازداشتگاه خلاصه شود. با این حال نامه‌ی مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی زوایای جدیدی را از فجایع داخل زندان کهریزک نشان داد. نامه‌یی که از تجاوز جنسی نسبت به دختران و پسران بازداشتی در روزهای اخیر خبر می‌داد.

نامه‌ی کروبی به هاشمی: به جوانان تعرض جنسی شده است

این نامه در حالی منتشر شده که از ارسال آن به هاشمی رفسنجانی 10 روز گذشته است. حسین کروبی فرزند مهدی کروبی گفته به خاطر عدم پاسخ هاشمی رفسنجانی در طی ده روز گذشته به دستور پدر، نسبت به انتشار آن اقدام شده است. کروبی در این نامه بعد از اشاره به بازداشت‌ها و رفتارهای غیرقانونی نیروهای امنیتی در طی دو ماه گذشته و اشاره به «هتاكی و ابراز دشنام و فحاشی ركیك به افراد و نثار نوامیس بازداشت‌شدگان و مردمی كه برای نماز جمعه آمده بودند» از هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری می‌خواهد به موردی رسیده‌گی کند که وقتی آن را شنیده، خواب را از او ربوده است؛ «عده‌ای از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند كه برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند كه منجر به ایجاد جراحات و پاره‌گی در سیستم تناسلی آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز كرده‌اند به طوري‌كه برخی دچار افسرده‌گی و مشكلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در كنج خانه‌های خود خزیده‌اند.» این مسائل در حالی از سوی کروبی مطرح شده است که زمزمه‌ها و شایعات تایید شده و نشده‌ی زیادی از این مورد در هفته‌های اخیر مطرح بوده است، به ویژه در زندان یا بازداشتگاه کهریزک.



کهریزک زندانی 8 ساله که هیچ‌کس آن‌را از دو هفته قبل دوست ندارد

اما کهریزک و حواشی و اخبار، مساله‌یی است که هم‌چون روزهای گذشته مسئولان انگشت اتهام را به سوی یک‌دیگر نشانه می‌روند. سردار احمدی مقدم امروز اذعان کرد که «شماری از دستگیرشده‌گان انتخاباتی در بازداشتگاه کهریزک جان خود را از دست داده‌اند.» و با تاکید بر بیانیه‌ی ناجا و با بیان این‌که «مسئولان ارشد ناجا نقشی در مشکلات ایجاد شده» نداشته‌اند، مقصران را «یک مسئول حفاظتی و نظارتی» که باید تخلفات را گزارش می‌کرد و «مسئول اردوگاه» که بازداشت و برکنار شده، اعلام کرد. وی هم‌چنین علت مرگ زندانیان در کهریزک را «شرایط زیستی و شیوع بیماری» دانست و از «سه ماموری» سخن گفت که «به صورت خودسرانه نسبت به تنبیه بدنی شدید» زندانیان اقدام می‌کرده‌اند. اما در دیگر سو کاتوزیان نماینده‌ی اصول‌گرای مجلس، انگشت اتهام را سوی خود احمدی‌مقدم گرفت و با اشاره به این‌که هیچ اطلاعاتی به آن‌‌ها داده نمی‌شود، گفت: «فرمانده‌ی نیروی انتظامی به طور مستقیم مسئول وقایع کهریزک است.» کاتوزیان با اشاره به بیانیه‌ی نیروی انتظامی گفت: «این‌که مسئولان ناجا بگویند اطلاع نداشتیم درست نیست چرا که گزارش‌ها به طور مرتب و روزانه به فرماندهی ارایه می شود. خیلی بعید است که فرمانده‌ی ناجا از این مسایل بی‌خبر بوده باشد. ایشان به طور کامل و مستقیم مسئول است و باید پاسخ‌گو باشد.» پیش‌تر علی مطهری در مورد بیانیه‌ی ناجا در مورد واقایع کهریزک گفته بود: «اين بيانيه، تنها كفايت نمی‌كند و افراد خاطی بايد با اسم و رسم، نام خانواده‌گی و حتا عكس از صداوسيما و روزنامه‌ها معرفی و محاكمه شوند.» کهریزک بازداشتگاهی 8 ساله است که هیچ‌کس از دو هفته قبل آن را دوست ندارد. قبل از آن در این زندان بسیاری تحت شدیدترین شکنجه‌ها و بدترین رفتارهای ممکن قرار گرفته بودند. اما بعد از افشای واقعیت‌های آن گویا مسئولی برای آن پیدا نخواهد شد.



دادگاهی سیاسی با نتیجه‌یی معمکوس

اما در طرف دیگر برگزاری دومین دادگاه متهمانی که به زعم دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی «عاملان اغتشاش و آشوب» خوانده می‌شوند، هم‌چنان با واکنش‌های اعتراضی فعالان سیاسی و مدنی و حقوق‌بیشری مواجه می‌شود. مجتهد شبستری در یادداشتی کوتاهی در سایت نوروز که برای رفع اتهام مطرح شده در کیفرخواستی که آن را «تلخ، تأسف بار و فاقد اعتبار» نام برده و هدف آن را «جرم‌سازی علیه عدّه‌ای از رجال سیاسی شریف این کشور» دانسته بعد از توضیح در مورد اتهامی که به وی و دکتر کدیور در رابطه با ورود هابرمارس به ایران مطرح شده بود، به کنایه نوشت «این دادگاه‌ها آن چنان صالح و عادل‌اند که برای جمهوری اسلامی ایران افتخار جاودان خواهند آفرید!» در سویی دیگر سازمان دانش‌آموخته‌گان ادوار تحکیم وحدت با انتشار بیانیه‌‌یی ضمن محکوم کردن برگزاری دادگاه که آن را «مجموعه تلويزيوني و نمايش مضحک بي‌دادگاه کودتا» نام نهاده، اعلام کرد: «مسئوليت حفظ جان زندانيان مستقيما بر عهده‌ی فرماندهان اين گروگان‌گيري بوده و هشدار مي‌دهيم که مسئوليت جان زنداني امري نيست که بتوان مانند خون‌هاي ريخته شده‌ی مردم معترض در خيابان بر عهده‌ی خود آنان گذارد و بدون شک اعضاي اين سازمان در جهت احقاق حقوق و آزادي آقايان احمد زيدآبادي و عبدالله مومني از هيچ کوششي فروگذار نخواهند کرد.» هم‌چنین عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون بین المللی جوامع حقوق‌بشر در مورد دادگاه برگزار شده در گفت‌وگویی با روز‌آنلاین گفت: «نه دادگاه انقلاب دادگاهی قانونی است، نه قاضی دادگاه قاضی دادگستری است و نه وکلا از موکلین خود دفاع می کنند. درنهایت این دادگاه جز نمایشی سیاسی که نشان دهنده‌ی ورشکسته‌گی اخلاقی وسیاسی جمهوری اسلامی است چیز دیگری نیست.» در سوی دیگر و دورترها از ایران، شیرین عبادی بانوی صلح ایران از مقام‌های ایران خواست فعالان و شهروندان بازداشت شده‌ی پس از انتخابات در این کشور را آزاد کنند. عبادی اضافه کرده است: «صدها تن از مردم ایران در جریان تظاهرات گسترده‌یی که به‌دنبال اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری برپا شد، دستگیر شده‌اند که از سرنوشت بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.»

بازداشت‌ها و زندانیان

با این‌که از طرف برخی اعلام شده بود که روند گسترده‌ی بازداشت‌ها که از دو ماه گذشته آغاز شده است متوقف شده، اما دستگیری‌ها و بازداشت‌های صورت گرفته در روزهای اخیر خلاف این مدعا را ثابت می‌کند. مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران از بازداشت مهدی یادگاری در قزوین خبر داد که از 5 روز پیش بازداشت شده و هیچ خبری از وی در دست نیست. روزنامه‌ی اعتماد ملی نیز خبر از بازداشت دو مسعود نیلی اقتصاددان و دکتر کرمانشاه همسایه‌ی وی که به ماموران اعتراض کرده بود، خبر داد.

اما در حالی است که هر روز از سلامتی و وضعیت زندانیان سیاسی خبرهای نگران کننده‌یی به گوش می‌رسد. بروجردی رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و از اعضای کمیته‌ی پی‌گیری ضمن اعلام خبری در مورد بازدید این کمیته از بازداشتگاه! در مورد آخرین وضعیت حجاریان اشاره داشت که «تا جایی که مطلع هستيم حجاريان در خانه‌ای استخردار زندگی می‌کند.» و با ابراز بی‌اطلاعی در مورد وضعیت تاج‌زاده کفت: «قوچانی خواستار تعیین تکلیف وضعیت اش شده است که نمایندگان مجلس هم همین موضوع را انعکاس داده‌اند» قوچانی از اظهارات اخیر بروجردی در مورد وضعیت زندان اوین گلایه کرده بود.

اما از وضعیت زندانیان قدیمی‌‌تر که بخوانیم، می‌فهمیم آن‌ها نیز وضعیت به‌تری که ندارند، دارای شرایط سختی هم هستند. با گذشت بیش از 170 روز از بازداشت موقت شبنم مددزاده، وی هم‌چنان بلاتکلیف در زندان نگه‌داری می‌شود. به گزارش خبرنامه‌ی امیرکبیر «در آخرین تماس تلفنی شبنم مددزاده وی از انواع جدید آزارهای فیزیکی به روش‌های مختلف خبر داده است. مسئولین بند 209 زندان اوین با سهمیه‌بندی زمان استفاده از سرویس بهداشتی برای شبنم مددزاده وی را در شرایط وخیم جسمی قرار داده اند. مددزاده که از ناراحتی دستگاه گوارشی رنج می‌برد نسبت به این وضعیت معترض شده است که مسئولین جواب قانع کننده‌یی به وی نداده‌اند.» اما دورتر از زندان اوین و نگرانی‌های‌اش انجمن حقوق‌بشر سیستان بلوچستان از دستگیری و شکنجه‌ی یک بلوچ خبر می‌دهد «محمد جنگجو جوان بیست وچهار ساله دارای مدرک لیسانس فیزیک از دانش‌گاه زاهدان که جهت کسب وکار به کرج آمده بود، روز 23 خرداد در اعتراض به تقلب گسترده در انتخابات به صف معترضین می‌پیوندد و بعد از ضرب وشتم شدید توسط پلیس ضد شورش، دستگير و به بیمارستان انتقال داده مي‌شود.» این در حالی بود که «جمجمه، دو دندان و دست راست وی در جریان این ضرب وشتم از دونقطه دچارشکسته‌گی بوده اما مامورین به پزشک معالج فشار می‌آورند که هرچه زودتر دست وی را گچ بگیرد ودیگر قسمت‌های جراحت دیده‌ی بدن‌اش رامعالجه‌ی سطحی کند تا او را هر چه زودتر به زندان اوین منتقل کنند.» و در دیگر خبر از فعالین حقوق‌بشر و دموکرسی داریم که «بهروز جاوید طهرانی برای چندمین بار مورد شکنجه‌ی وحشیانه قرار گرفت، شدت شکنجه علیه او به حدی بود که شکنجه گران ناچار به انتقال وی به بهداری زندان شدند.» در دیگر خبر از سازمان حقوق‌بشر کردستان شنیدیم که 13 تن از کسانی که در مراسم چهلم کیانوش آسا از شهیدان جنبش سبز ایران بازداشت شده بودند، آزاد شدند، اما بازداشت برخی دیگر هم‌چنان ادامه دارد. به گزراش مجموعه فعالان حقوق‌بشر علی نجاتی و رحیم بسحاقی از فعالین کارگری و اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به دادگاه انقلاب اسلامی شهرهای دزفول و شوش احضار شدند.

اما در ادامه شنیدن خبرهای بازداشت، خبری داریم از وطن امروز که از بازداشت دو تبعه‌ی خارجی در میدان ونک گزارش می‌دهد. این دو در تجمعات اعتراضی هفته‌ی قبل در ميدان ونك، دستگير شدند. این روزنامه که از حامیان دولت احمدی‌نژاد است، بازداشت آنان را در حال فیلم‌برداری عنوان کرده است.

منبع: هرانا

Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

برای ارسال نظر : بعد از نوشتن نظرتان در انتخاب نمایه یک گزینه را انتخاب کنید در صورتی که نمیخواهید مشخصات تان درج شود " ناشناس" را انتخاب نموده و نظر را ارسال کنید در صورت مواجه شدن با پیغام خطا دوباره بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
مطالبی که حاوی کلمات رکيک و توهين آمیز باشد درج نميشوند.

 

Copyright © 2009 www.eshterak.net