لینک جدید اشتراک

www.eshterak.info

۱۳۸۸/۱/۲۶

نسان نودينيان / روز شمار تاريخ ويژه اعتراضات و مسائل كارگري در سال ۱۳۸۸


http://www.mobarez-k.com/
شماره ۳ ويژه«اعتراضات ومسائل كارگري۱۳۸۸»
«فروردين ماه» شماره «۳»
بيستم و چهارم فروردين 1388 خواستهای کارگران ایران خودرو از مدیریت جدید! جمعي از كارگران ايرانخودرو: دوستان و همكاران گرامي! سال جديد را با تغيير و تحول جديد آغاز مي كنيم رفتن مدير عامل قديم منطقي و آمدن مدير عامل جديد نجم الدين به شركت مي باشد. براي ما مهم نيست چه كسي مدير عامل مي شود براي ما مهم بر آوردساختن خواستهاي اصلي ما در زمان كنوني است.منطقي با بي توجهي به خيلي از خواستهاي ما و در راستاي خوش خدمتي به سرمايه داران سرانجام همچون غروي به راهي رفت كه آمده بود. ولي امروز در راس امور ايرانخودرو كسي قرار گرفته است كه خود سالها در ايرانخودرو بوده و بهتر مي داند اگر به خواستهاي ما بي توچهي كند به جاي خواهد رفت كه مديران پر قدرتر از او رفتند.آقاي نجم الدين حتما مي داند ما چه خواستهاي داريم و ايشان مي داند كه اعتصاب 10 تير براي چه در ايرانخودرو ايرانخودرو ديزل به وقوع پيوسته است.ما از مديريت جديد اعلام مي كنيم كه ما كارگران ايرانخودرو براي بر آورد ساختن خواستهاي خود هرگز نه سازش خواهيم و نه عقب خواهيم نشست. مهمترين خواستهاي كارگران ايرانخودرو در شرايط كنوني بدين شرح است ۱-بازگشت به كار تمام كارگران اخراج شده شركتهاي پيمانكاري ۲- بازگشت به كار كاركنان نشريه كار آمد و تبرئيه آنان ۳-لغو قراردادهای موقت و استخدام رسمی کارگران ۴. جلوگیری از گسترش شرکت‌های پیمانکاری و انتقال کارگران آن به خود شرکت ۵-اخراج حراست از سالنهاي توليدي وعدم دخالت آنها در امور شخصي كارگران۶- آزادي تشكلهاي كارگري وبرگزاري هرچه سريعتر انتخابات كارگري۷-لغو اضافه کاری اجباری و برداشتن سقف اضافه کار عادی۸- افزایش حق آکورد (حق بهره وری)۹- افزایش حقوق‌ها متناسب با افزایش قیمت‌ها در کشور ۱۰- اجراي طرح طبقه بندي مشاغل۱۱- اجراي بازنشسته كردن كارگران و لغو سقف پرداخت حق سنوات ۱۲- کاهش فشار کاری با استخدام نیروهای جدی جمعي از كارگران ايرانخودرو
یکی از کارگران هفت تپه به اداره اطلاعات احضار شد! فعالان حقوق بشر ایران: علی گِردالی یکی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه صبح روز جاری توسط اداره اطلاعات شهرستان شوش احضار و از وی خواسته شد تا ساعت 9 صبح فردا چهار شنبه 26/1/1387 به ستاد خبری این اداره مراجعه نمایدو در غیر اینصورت با وی برخورد می شود. به گفته منابع کارگری دلیل این احضار صحبت های علی گردالی در اخرین اعتصاب کارگران بود که خطاب به مدیران شرکت و مامورین امنیتی گفته بود: "سندیکا نهاد صنفی قانونی کارگران است و شما نمی توانید با این فشارها ما را از داشتن این تشکل صنفی محرم کنید و تا جایی که امکان دارد از اعضای هیات مدیره سندیکای خود حمایت می کنیم"
کارگران هفت تپه به یک سال حبس محکوم شدند!فعالان حقوق بشر در ایران: صبح روز جاری از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب دادگاه دزفول حکم 5 نفر از متهمین پرونده اعتصابات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ابلاغ شد. در این ابلاغیه آمده است به استناد ماده 500 آیین دادرسی متهمین آقایان جلیل احمدی، فریدون نیکو فر،علی نجاتی، قربان علیپور ومحمد حیدری مهر به یکسال حبس محکوم شدند. در این حکم 6 ماه از محکومیت جلیل احمدی ، فریدون نیکو فر،علی نجاتی، قربان علیپورو 8 ماه از محکومیت محمد حیدری مهر به مدت 5 سال تعلیق گردید. کارگران نامبرده به مدت سه سال نیز از حضور در کلیه فعالیت های کارگری وانتخابات صنفی کارگران محروم شدند. همچنین در پایان ابلاغیه ذکر شده که این پرونده برای رسیدگی به اتهامات آقای ابوالفضل عابدینی در حال بررسی و همچنان مفتوح می باشد.
کارگران در مقابل این وضعیت سکوت نمی کنند! سایت سندیکای کارگران شرکت واحد: علی نجاتی رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه که در تاریخ ١٨/١٢/١٣٨٧ در منزل شخصی دستگیر و نزدیک به ٤٠ روز در بازداشت به سر می برد امروز سه شنبه ٢٥/١/١٣٨٨ با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه این آزادی را به خانواده و عموم کارگران به ویژه کارگران سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه شادباش می گوید . اینگونه رفتار با فعالین کارگری در هیچ نقطه ای از جهان پذیرفته نیست ، بدون تردید با ایجاد رعب و وحشت و برخوردهای پلیسی شکم کارگران و خانواده هایشان سیر نمی شود و کارگران در مقابل این وضعیت سکوت نمی کنند . سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه امید آن دارد به زودی منصور اسالو و ابراهیم مددی نیز از زندان آزاد شده و به آغوش گرم خانواده خود باز گردند. سندیکای کارگران شرکت واحد. اتوبوسرانی تهران و حوم
رییس هیات مدیره سندیکا نیشکر هفت تپه آزاد شد! فعالان حقوق بشر در ایران : ساعت 16 روز جاری علی نجاتی رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با سپردن کفالت از زندان دزفول شد. علی نجاتی در تاریخ 18/12/1387 توسط اداره اطلاعات شهرستان شوش بازداشت و پس از سه روز به بازداشتگاه اداره کل اطلاعات استان خوزستان منتقل شد. دلیل انتقال وی درگیری لفظی بین او و مامورین اداره اطلاعات شهرستان شوش بود.این فعال کارگری همچنین پرونده ای دیگر در ارتباط با اعتصابات کارگری سال گذشته کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دارد که قرار است به زودی حکم ایشان توسط شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول ابلاغ گردد.
فروردين:اخراج کارگران شرکت آهنگرى تراکتورسازي، کبريت‌سازى تبريز، مجتمع صنعتى شمال‌غرب، شرکت نقش جهان و چند واحد توليدى ديگر و نگرانی نماينده مجلس از "تبعات" اين اخراج ها برای رژيم! ايسنا: نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو با اشاره به اخراج تعدادى از کارگران واحدهاى صنعتى و توليدى تبريز، گفت: اين موضوع بايد توسط مديريت استان پيگرى و نتايج آن به نمايندگان استان در مجلس و وزراى مربوطه گزارش شود. حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج‌الدينى تصريح کرد: اخراج کارگران مساله‌اى مهم و اساسى است و نبايد از کنار آن به راحتى عبور کرد چرا که با اين اقدام درآمد عده‌اى قابل توجه از مردم به خطر افتاده است. وى اظهار كرد: استاندارى آذربايجان شرقى در اين باره بايد علت اخراج کارگران از واحدهاى مزبور را بررسى کند چرا که در شرايط فعلى چنين کارى تبعات منفى مختلفى به دنبال خواهد داشت. ميرتاج‌الديني، علاوه بر استاندارى و معاونت‌هاى آن، ادارات کل کار و اموراجتماعى و صنايع و معادن استان را نيز از جمله دستگاه‌هايى برشمرد که بايد گزارشى در زمينه اخراج کارگران به مقامات عالى رتبه و همچنين نمايندگان مجلس ارايه کنند. عضو هيات رييسه مجلس شوراى اسلامى با اشاره به نزديکى انتخابات رياست جمهورى در کشور، خاطرنشان ساخت: هر چند اخراج کارگران در هر شرايطى و هر زمانى آثار سويى به همراه دارد، اما در حالى که کشور آماده برگزارى انتخابات مي‌شود، چنين اعمالى نتايج ناخوشايندى در پى خواهد داشت. گفتنى است اخيرا" شرکت آهنگرى تراکتورسازي، کبريت‌سازى تبريز، مجتمع صنعتى شمال‌غرب، شرکت نقش جهان و چند واحد توليدى ديگر، تعدادى از کارگران خود را اخراج کرده‌اند. فرهنگى ديگر نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراى اسلامى نيز گفت: اخراج کارگران برخى از واحدهاى صنعتى منطقه، آثار و تبعات منفى اجتماعى خواهد داشت. به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه آذربايجان شرقي، محمدحسين فرهنگى در نامه‌اى به وزراى صنايع و معادن و کار و اموراجتماعى و کشور، خاطرنشان کرده است: اين اقدام در آستانه برگزارى انتخابات دهمين دوره رياست جمهورى بدون ترديد بازخوردهاى گسترده اجتماعى در پى خواهد داشت. وى با اشاره به اين‌که در جريان اخراج کارگران در تبريز فعالان بخش‌هاى توليدى مورد ظلم قرار گرفته‌اند، يادآور شده است: اين درحالى است که عناصر ستادى و غير توليدى که فاقد هر گونه منطق اقتصادى است همچنان بر سرکار خود حاضر مي‌شوند. نايب رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس ضمن خواستارشدن نظارت و پيگيرى مسايل مربوط به اخراج کارگران برخى از کارخانجات تبريز توسط وزارتخانه مربوطه، تاکيد کرده، مناسب است وزارتخانه‌هاى مرتبط و مسوول نظارت‌هاى لازم در اين باره را داشته باشند.
اخراج 160 تن از کارگران کارخانه نخ البرز!کميته گزارشگران حقوق بشر: حدود 160 کارگر کارخانه نخ البرز، در پی سیاست " تعدیل نیروی کار" از این کارخانه اخراج شدند. این درحالی است که قرار است در آینده، شمار کارگران اخراجی افزایش یابد. اخراج شمار زیادی از کارگران درحالی صورت می گیرد که پیش تر کارگران این کارخانه، در چندین نوبت نسبت به عدم دریافت حقوقشان دست به اعتراض زده بودند.کارگران در این کارخانه، 12 ساعت در روز کار می کنند در حالی که تنها حقوق 8 ساعت کار روزانه را دریافت می کنند.. يکى از کارگران ميگويد:" من 12 ساعت کار ميکنم. با حق شيف٬ پاداش و مزايا و حق اولاد و صد تا حق ديگر که مثلا تعريف شده٬ ماهى حدود 280 هزار تومان حقوق ميگيرم. درحالی که ماهیانه، حدود 200 هزار تومان اجاره خانه می پردازم. در خبری دیگر، حدود 18 کشاورز از روستاهای اطراف تهران امروز با تجمع در خیابان پاستور، نسبت به شرایط معیشتی خود اعتراض کردند. کشاورزان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی ان نوشته شده بود:"ما کشاورزان آواره و بد بخت را دریابید" به گفته این کشاورزان، زمین هایی که در اختیار آنان قرار دارد، به اندازه ای کوچک است که محصولات آن، تنها می تواند احتیاجات خودشان را برطرف کند و محصولی برای فروش باقی نمی ماند.

راه پيمايي كارگران لوله سازي اهواز: کارگران اخراجی لوله سازی اهواز اقدام به راهپیمایی در سطح این شهر نموده اند.صبح روز جاری تعداد 300 تن از کارگران لوله سازی اهواز اقدام به راهپیمایی در سطح شهر، حد فاصل درب کارخانه تا استانداری اهواز نموده اند. این راهپیمایی که توام با سر دادن شعارهای صنفی همچون "معیشت و زندگی حق مسلم ماست" می باشد. تا زمان تهیه این گزارش همچنان ادامه دارد.کارگران اخراجی لوله سازی اهواز که بالغ بر دو هزار تن اعلام شده اند خواست خود را بازگشت به کار و تامین امنیت شعلی و حقوقی خود اعلام نمودند.کارگران معترض، از 15 فروردین ماه به صورت روزمره با پربایی تجمع و تحصن اعتراض خود را اعلام و پایان آن را مشروط به تامین حقوق و امنیت خود نموده اند. تاکنون هیچ مسئولی، پاسخگوی مطالبات این کارگران نشده است.
تجمع اعتراض آميز كارگران صنايع مخابراتی راه دور!گزارش دریافتی: تجمع اعتراض آميز كارگران صنايع مخابراتي راه دور ايران-شيراز در تاريخ 22/1 /88كارگران صنايع مخابراتي راه دور ايران در اعترض به عدم پرداخت شش ماه حقوق معوقه خودو همچنين عيدي ودر اعتراض به نحوه خصوصي سازي دست به تجمع درجلوي كارخانه و بستن خيابان و دادن شعار نمودند كه با دخالت نيروي انتظامي و ارعاب وتهديد انها مجبور به باز كردن راه و رفتن به داخل كارخانه شدند.كه گزارش اين تجمع در روز نامه خبر جنوب امروز 23/1/88چاپ گرديده است.
تجمع گروهی از كارگران مقابل مجلس رژیم! خبرگزاری فارس: تعداي از كارگران كارخانه صدراي بوشهر به دليل عدم توجه مديران اين كارخانه به دستور برخي از مسئولان و نمايندگان مجلس مبني بر بازگشت مجدد آنان به كار صبح امروز مقابل مجلس تجمع كردند.يكي از نمايندگان كارگران تجمع كننده گفت: برخي از مسئولان چندين بار دستوراتي مبني بر بازگشت كارگران كارخانه صدراي بوشهر را صادر كرده است اما با بي توجهي مسئولان اين كارخانه هنوز دستور بازگشت به كار كارگران صادر نشده است.وي با بيان اينكه اين گروه از كارگران به بهانه اصلاح ساختار از كارخانه صدراي بوشهر اخراج شده اند تصريح كرد: پور فاطمي نماينده بوشهر دستور پيگيري اين موضوع را داده است.
اخراج كارگران شركت نوشابه سازی!آژانس ايران خبر: بنا برخبر دريافتي حدود 400 نفر از كارگران كارخانه نوشابه سازي ساسان اخراج شده اند . گفتني است كه بعد از تعطيلات نوروزي جلوي ورود اين كارگران به داخل كارخانه را گرفته اند .اين درحالي صورت گرفته است كه با توجه به فرا رسيدن تابستان و فصل گرما كار آنها پرفروش تر مي شود .
اعتصاب کارگران کارخانه لاستیک البرز! کارگران کارخانه لاستیک البرز (کیان تایر) مطابق معمول مدت ها است که دستمزد خویش را دریافت نکرده اند. آن ها هیچ ریالی بابت عیدی و پاداش هم نگرفته اند. کارگران در اعتراض به این ظلم و ستم دست به اعتصاب زده اند. با شروع اعتصاب بخش انبار به طور کامل تعطیل شده است. خروج لاستیک از کارخانه تقریباً متوقف شده، مشتریان شرکت موفق به دریافت لاستیک نمی شوند و فروش کارخانه به صفر نیل کرده است. کارگران اعلام کرده اند که شرط پایان اعتصاب پرداخت دستمزدهای معوقه، عیدی و پاداش و سایر مطالبات آنان است. منبع: آژانس ایران خبر
اخراج 7 نفر از کارگران کارخانه "شیر آرا" سنندج و حکم هیئت تشخیص اداره کار ! بدنبال اخراج 7 نفر از کارگران کارخانه "شیر آرا" در آخرین روزهای سال گذشته و شکایت این کارگران به اداره کار سنندج، هیئت تشخیص این اداره دیروز 23 فروردین ماه برای رسیدگی به شکایت این کارگران تشکیل جلسه داد و در پایان این جلسه به کارگران اعلام شد اخراج آنان از سوی کارفرما قانونی بوده است و قرار شد روز پنج شنبه هفته جاری حکم این هیئت به کارگران داده شود.
بنا بر خبرهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران، احتمال اخراج حدود 50 نفر دیگر از کارگران این کارخانه از سوی کارفرما وجود دارد و شایعه آن در میان کارگران پخش شده است. کارخانه شیر آرا سنندج متعلق به گروه کارخانجات شیر پاک است و 130 کارگر دارد که حدود 60 نفر از آنان با قرارداد موقت در این کارخانه مشغول بکارند. ۷کارگر اخراجی کارخانه شیر آرا هر کدام از دو تا 14 سال سابقه کار دارند و با قرار داد موقت در این کارخانه مشغول بکار بودند. این کارگران تصمیم دارند شکایت خود را در هیئت حل اختلاف اداره کار سنندج پیگیری کنند.
شکایت کارگران پرریس بدلیل ضرب و شتم آنان توسط کارفرما ! بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران روز یکشنبه 23 فروردین ماه ساعت 6 صبح کارگران پرریس پس از ورود به کارخانه با تهدیدات کارفرما مواجه شدند و هنگامی که قصد ورود به سالن تولید را داشتند مورد تهاجم وی قرار گرفتند. بر اساس این گزارش کارفرمای پرریس پس از حضور کارگران در محوطه کارخانه در مقابل آنان ایستاد و با تهدید آنان به کتک کاری تلاش نمود مانع ورود کارگران به سالن تولید شود اما کارگران بدون توجه به این تهدیدات به طرف سالن تولید رفتند و در این هنگام مورد یورش وی قرار گرفتند. در این زد و خورد کارگران با خویشتنداری مقابله به مثل نکردند و سه نفر از آنان مصدوم شدند. بدنبال این درگیری با خواست کارفرما نیروهای انتظامی در محل حاضر شده و کارفرما و تعدادی از کارگران به قصد شکایت عازم کلانتری شدند. در کلانتری کارگران شکایتی را از کارفرما تنظیم کرده و کلانتری آنان را به دادگاه ارجاع نمود. در دادگاه کارفرمای پرریس تلاش نمود مسئله درگیری خود با کارگران را با اشتغال آنان در کارخانه مرتبط کند اما قاضی دادگاه اعلام کرد مسئله اشتغال کارگران به این مسئله ربطی ندارد و قاضی دادگاه پیرو شکایت کارگران آنان را به پزشکی قانونی جهت تشخیص ضرب و شتم انجام گرفته بر روی شان معرفی نمود. بنا بر این خبر کارگران پریس امروز پاسخ پزشک قانونی سنندج را دریافت کردند و فردا قرار است آنرا به دادگاه ارائه دهند. در همین حال با توجه به حضور کارگران پرریس در کارخانه و آمدن نیروی انتظامی با خواست کارفرما به محل، کارگران پرریس نسبت به این نیروها معترض شده و اعلام کردند با حکم دادگاه اجرای احکام به کارخانه میایند و این نیروها حق دخالت در این مسئله را ندارند. بر اساس آخرین خبرهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران نیروهای انتظامی در همکاری با کارفرما امروز تلاش کردند کارگران را بصورت فردی راضی به امضای قرار داد موقت کنند اما کارگران اعلام کردند فقط خواهان اجرای حکم دیوان عدالت هستند و در اعتراض به همکاری نیروهای انتظامی با کارفرما برای عدم اجرای حکم دیوان عدالت، اقدام به تنظیم صورت جلسه ای جهت شکایت از دخالت این نیروها کردند که پس از وعده این نیروها مبنی بر قطع دخالت در ترغیب کارگران به امضای قرارداد موقت از نهایی کردن صورتجلسه خودداری نمودند. کارگران پرریس مسئله حضور نیروهای انتظامی در کارخانه را به دادگاه اجرای احکام نیز منعکس کرده اند و دادگاه اجرای احکام اعلام کرده است نیروهای انتظامی نباید در این مسئله دخالت کنند و قرار است دادگاه اجرای احکام این مسئله را به نیروهای انتظامی ابلاغ نماید.
ادامه تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی چینی کرد مقابل کارخانه و اداره کار کرمانشاه! بنا به خبر رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ساعت 8 صبح روز شنبه 22 فروردین ماه نیمی از کارگران اخراجی کارخانه چینی کرد کرمانشاه در مقابل کارخانه و نیمی دیگر مقابل اداره کار تجمع کردند و خواهان رسیدگی هر چه سریعتر به مشکل بیکاری و بلاتکلیفی خود شدند. به گفته کارگران روز چهارشنبه هفته گذشته قرار شده بود مسئولین کارخانه تا روز سه شنبه 25 فروردین به اعتراض آنها پاسخ دهند اما کارگران از آنجا که به این گونه وعده ها اعتماد ندارند روز شنبه 22 فروردین به کارخانه مراجعه نموده و خواستار پاسخگوئی هر چه سریعتر به خواست هایشان شدند. پس از تجمع کارگران در مقابل کارخانه بلافاصله نیروهای انتظامی در محل حاضر شده و از کارگران خواستند تا متفرق شوند اما با اعتراض شدید کارگران مواجه شده و این نیروها محل را ترک کردند. بعد از ترک محل توسط نیروی انتظامی نیروهای لباس شخصی اطلاعاتی به همراه تعداد زیادی از نیروهای گارد ضد شورش به محل آمدند، با این حال و علیرغم حضور این نیروها، کارگران مصممانه به تجمع خود ادامه داده و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند. در ادامه تجمع کارگران در مقابل کارخانه، یکی از مسئولین کارخانه دو نفر از کارگران را به نمایندگی از بقیه برای مذاکره به دفتر کارخانه دعوت کرد و در حضور فرماندهان انتظامی واطلاعاتی با این دو نماینده به مذاکره نشست. در این مذاکره کارفرمای کارخانه به نمایندگان کارگران اعلام کرد اگر صبر کنید تا دو سه ماه دیگر شماها را به سر کار برمی گردانیم و شما می توانید تا آن موقع از بیمه بیکاری استفاده کنید. پس از پایان این مذاکره، نمایندگان به میان کارگران آمده وخلاصه آنچه را که در جلسه گفته شده بود به اطلاع همکاران خود رساندند. کارگران با شنیدن این گزارش اعلام کردند این وعده ها همه دروغ است، کارفرما باید کتبا تضمین دهد، در غیر اینصورت ما هیچ اعتمادی نخواهیم کرد. تجمع کارگران حدود ساعت 10 صبح در مقابل کارخانه به پایان رسید. نیمی دیگر از کارگران چینی کرد که در مقابل اداره کار تجمع کرده بودند نیز تا نزدیک ظهر به تجمع خود ادامه دادند، اما نماینده اداره کار همان پاسخ روز 19 فروردین در مقابل استانداری را تکرار کرد و گفت بازگشت به کار شما امکان پذیر نیست که با اعتراض کارگران مواجه گردید. کارگران چینی کرد اعلام کرده اند تا رسیدن به خواستهایشان همچنان به تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد.
خودکشی یک کارگر شرکت واحد زیر فشار فقر و گرسنگی! ابراهیم جعفری کارگر راننده شرکت واحد خود را حلق آویز کرد. او به رغم روزانه کار طولانی و تحمل همه شرایط توان فرسای کار بازهم قادر به امرار معاش خود و خانواده اش نبود. ابراهیم تمام عمر کاری خود را برای سرمایه کار کرد و استثمار شد اما بهای فروش نیروی کار وی هیچگاه کفاف خوراک و پوشاک و اجاره بهای آلونک مسکونی وی را نداد. او از رئیس شرکت واحد تقاضای وام کرد تا از طریق آن، پول لازم برای اجاره محل سکونت خانواده اش را پرداخت کند. سرمایه داران دولتی از دادن این وام خودداری کردند و ابراهیم با شنیدن این خبر بود که تصمیم به گرفتن جان خویش گرفت. خودکشی ابراهیم بسیار رقت بار بود. او با آویختن طنابی به قسمت هواکش بالای اتوبوسی که با آن کار می کرد به زندگی خویش خاتمه داد. سرمایه با کمال شقاوت و ددمنشی و هاری ابراهیم را کشت. سرمایه هر روز در سراسر جهان هزاران کارگر همزنجیر ابراهیم را در آستان سوداندوزی خود قربانی می کند. تا سرمایه هست کشتار کارگران حدیث لحظه لحظه تاریخ است. برای این که کارگری خودکشی نکند، برای این که ابراهیم ها زیر فشار گرسنگی خود را حلق آویز نسازند، برای این که فرزندان ابراهیم ها در عزای پدرانشان لباس سیاه نپوشند فقط یک راه وجود دارد : باید سرمایه و نظام سرمایه داری را کشت. باید این اختاپوس پیر وحشت و دهشت و کشتار کارگران دنیا را در گورستان تاریخ دفن کرد. این تنها راه است. ما مرگ ابراهیم جعفری را به خانواده اش و همه همزنجیرانش تسلیت می گوییم و اعلام می کنیم که با همه وجود خود و تا جان در بدن داریم برای نابودی قاتل واقعی او یعنی رابطه اجتماعی سرمایه و نظام سرمایه داری پیکار خواهیم کرد. منبع: آژانس ایران خبر
ادامه بیکارسازی کارگران در سال جدید! قطار بیکارسازی کارگران توسط سرمایه با حداکثر شتاب پیش می رود و در هر گام زندگی صدها و هزاران کارگر را در زیر چرخ خود له می کند. هنوز اخبار اخراج های وسیع کارگران در کارخانه های مختلف تهران و کردستان و آذربایجان و خوزستان در گوش ها تاب می خورد و بر سر زبان ها می چرخد که موج بیکارسازی در کارخانه های استان بوشهر انظار همگان را خیره خود می کند. کارخانه های صدرا، رنگ سازی، ریسندگی و بافندگی، اعتمادیه و پلیمر هر کدام شمار زیادی کارگر را بیکار کرده اند. این واحدها مجموعاً 200 هزار کارگر را استثمار می کنند و اینک خطر اخراج بخش اعظم این بردگان مزدی سرمایه را بسیار جدی تهدید می کند. تعدادی از کارخانه ها در معرض تعطیل حتمی هستند. کارگران این شرکت ها همه بیکار خواهند شد. شمار بیکاران از آخر اسفند تا امروز از مرزها صدها عبور کرده است. سایه وحشت بر سر همه کارگران سنگین شده است. توصیه ما به این کارگران آن است که برای جلوگیری از بیکاری کارخانه ها را به تصرف خود درآورند و خودشان آن ها را اداره کنند. جلوگیری از اخراج به اعمال قدرت کارگران علیه سرمایه دار صاحب کارخانه و دولت مدافع او نیاز دارد. کارگران باید شورای ضد سرمایه داری خود را بر پای دارند. شوراها را به هم پیوند زنند و بدین سان به یک قدرت واقعی متشکل از تک تک کارگران برای اداره کارخانه ها و طرح مطالبات از سرمایه داران و دولت آن ها تبدیل شوند. برای جلوگیری از بیکاری باید قدرت داشت و قدرت کارگران در اتحاد و سازمانیابی شورایی ضد سرمایه داری آن ها است. کارگران با ساختن شورا و سازماندهی خویش می توانند قدرت سرمایه داران و دولت آن ها را با قدرت متشکل شورائی و ضد سرمایه داری پاسخ گویند. می توانند دولت را مجبور کنند که وسایل لازم برای برنامه ریزی کار و تولید و اداره کارخانه ها را در اختیارشان قرار دهد. با نامه نویسی و التماس و شکایت و چرخیدن در مقابل این یا آن نهاد دولتی هیچ مشکلی حل نمی شود. افتادن به ورطه این کارها فقط نیروی مبارزه کارگران را هدر خواهد داد. منبع : ایلنا ۲۲فروردين ۱۳۸۸
کسری بودجه 17500 میلیارد تومانی! روزنامه سرمایه: کسری 17 هزار و 500 میلیارد تومانی دولت ناشی از تغییرات مجلس در لایحه بودجه 88، صفر کردن بودجه واردات بنزین، 8500 میلیارد تومان کسری بودجه که مقرر شده از محل عدم تخصیص ضمن اجرای بودجه تامین شود، سه برابر شدن رقم 500 میلیارد تومانی از محل واگذاری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای که امکان عدم تحقق آن به خاطر اجرای این سیاست برای نخستین بار وجود دارد و... بخشی از تغییراتی است که مجلس در لایحه بودجه 88 صورت داده و دولت نسبت به آن انتقاد داشته است.نشریه برنامه ارگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، با ارائه گزارش، تغییرات لایحه در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس را مورد اشاره قرار داده است.1180 میلیارد تومان کاهش اعتبارات شرکت ملی نفت مجلس در قالب قانون بودجه سال 88 مبلغ 18/1 میلیارد دلار از رقم لایحه در مورد سهم شرکت ملی نفت کاسته است تا از این طریق شرایطی فراهم کند تا علاوه بر کمک به کاهش میزان کسری بودجه از حجم مصارف جاری دولت از محل درآمدهای داخلی شرکت ملی نفت بکاهد. در ماده واحده بودجه سال 88 در جزءهای الف، و، ط به ترتیب 100، 680 و 400 میلیون دلار و جمعاً 18/1 میلیارد دلار از اعتبارات شرکت ملی نفت کسر شده است. براساس لایحه دولت کل سرمایه گذاری های شرکت نفت (شش درصد به علاوه سه درصد صادرات میعانات) حدود 3800 میلیارد تومان معادل چهار میلیارد دلار بود که با توجه به این مصوبه نزدیک به 30 درصد از این محل کسر شده است که با کاهش 1180 میلیارد تومانی اعتبارات شرکت ملی نفت 2620 میلیارد تومان تعیین شد.
بيزينس مانيتور:کسر بودجه ايران در سال جاری 2.6 برابر افزايش يافته است! ايسنا:موسسه بيزينس مانيتور در تازه‌ترين گزارش خود از افزايش 2.6 برابرى كسرى بودجه ايران در سال جارى خبر داد. موسسه معتبر اقتصادى بيزينس مانيتور در گزارش سه ماهه دوم 2009 خود ميزان كسرى بودجه ايران در سال گذشته را 160 هزار و 483 ميليارد ريال برآورد و پيش‌بينى كرد كه اين شاخص در سال جارى به بيش از 427 هزار و 268 ميليارد ريال برسد كه افزايش بيش از 2.6 برابرى نشان مي‌دهد. انتظار مي‌رود طى سال آينده كسرى بودجه ايران كاهش پنج هزار و 108 ميليارد ريالى پيدا كرده و به 422 هزار و 160 ميليارد ريال برسد كه تداوم روند نزولى اين شاخص را در سال 1390 به 417 هزار و 817 ميليارد ريال مي‌رساند. در سال 1391 كسرى بودجه بيش از 402 هزار و 671 ميليارد ريالى براى كشور به ثبت خواهد رسيد كه بر خلاف سال‌هاى پيش از آن با افزايش بيش از 62 هزار ميليارد ريالى در سال 1392 به 464 هزار و 700 ميليارد ريال خواهد رسيد. بيزينس مانيتور همچنين اعلام كرده است كه تراز بودجه ايران در سال جارى معادل منفى 11.8 درصد و در سال آينده برابر با منفى 9.5 درصد توليد ناخالص داخلى خواهد بود كه در سال‌هاى 90، 91 و 92 به ترتيب به منفى 7.8، منفى 6.3 و منفى 6.3 درصد توليد ناخالص داخلى خواهد رسيد.
2ميليون و نيم نفر ساليانه به دليل تحميل هزينه هاى درمان به زير خط فقر سقوط مى کنند! اعتماد ماده 90 قانون برنامه چهارم توسعه تاکيد داشته طى چهار سال اجراى برنامه، بايد هزينه هاى درمان که بر دوش مردم تحميل مى شود، به 30 درصد کاهش يابد. طى چهار سال گذشته سهم هزينه هاى درمان از جيب مردم نه تنها کاهش نيافت بلکه امروز و در آخرين سال از اجراى برنامه چهارم، کارشناسان نظام سلامت اذعان مى دارند اين رقم از مرز 70 درصد هم گذشته، به اين معنا که باوجود الزام دولت به تامين و توزيع رايگان خدمات مکفى بهداشت و درمان در قانون اساسى و برنامه چشم انداز 20 ساله، هم اکنون مردم 70 درصد از هزينه هاى درمان را متحمل شده و دولت فقط 30 درصد اين سهم را مى پردازد. غيرواقعى خواهد بود که طى چهار سال اجراى برنامه چهارم توسعه جاى خدمتگزار و خدمت گيرنده عوض شده است. بنا به استناد آمارهاى رسمي، سالانه دو ميليون و 500 هزار نفر از جمعيت کشور به دليل تحميل هزينه هاى درمان به زير خط فقر سقوط مى کنند و اين در حالى است که به گفته وزير رفاه، هم اکنون 64درصد از جمعيت کشور تحت پوشش بيمه هاى درمانى قرار دارند. روز گذشته دکتر حميدرضا سفارى مديرکل بيمه هاى درمانى وزارت رفاه و تامين اجتماعى در گفت وگو با ايسنا اعلام کرد سال گذشته 16 هزار ميليارد تومان اعتبار در نظام سلامت کشور گردش داشته که حدود 60درصد از اين اعتبارات توسط مردم پرداخت شده است. وى دليل اين امر را تصميم گيرى هاى مسوولان و همچنين اجازه ورود تکنولوژى هاى متنوع به نظام سلامت کشور دانست و گفت؛ اين در حالى است که در نهايت دود اين تکنولوژى ها به چشم مردم مى رود. در حالى که در تمامى کشورها، قيمت تکنولوژى هاى سلامتى مورد استفاده روزبه روز کاهش مى يابد، اين قيمت برخلاف ساير کشورهاى دنيا، در ايران رو به افزايش است. سفارى تصريح کرد؛ در حال حاضر گفته مى شود 8/7درصد از GDP کشور براى سلامت هزينه مى شود. متاسفانه بر اثر افزايش پرداخت از جيب مردم، سهم سلامت از GDP روزبه روز در حال افزايش است در حالى که اين عدد بايد بين پنج تا شش حفظ شود و در مقابل، سهم دولت افزايش پيدا کند. مديرکل بيمه هاى درمانى وزارت رفاه و تامين اجتماعى اذعان داشت افسارگسيختگى در تصميم گيرى هاى نظام سلامت کشور منجر به افزايش سهم مردم در هزينه هاى سلامت و فشار به بيماران شده است. به نظر مى رسد تمام متوليان نظام سلامت که الزاماً در تصميم گيرى هاى کلان دخالت داده نمى شوند، به جز اعتراض و انتقاد از وضعيت موجود در اين نظام که حيات 70 ميليون ايرانى را رصد مى کند، چاره ديگرى ندارند. هفته گذشته در نخستين روز از هفته سلامت اعلام شد مقوله سلامت در اولويت پانزدهم توجه تصميم گيرندگان کشور قرار دارد. تعيين سرانه درمان 88 در نشست شوراى عالى بيمه بدون حضور وزراى بهداشت و رفاه، تعيين رقم غيرواقعى سرانه درمان از سوى شوراى عالى بيمه-6500 تومان- تخصيص بودجه يى ناکافى به وزارت بهداشت در سال ۸۸. ۹۳۰۰ميليارد تومان- در حالى که اين وزارتخانه سال جديد را هم با 1600 ميليارد تومان کسرى اعتبار از سال قبل آغاز کرده است، لغو جلسه اعضاى کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامى با رئيس جمهورى به منظور بررسى و اصلاح سرانه درمان 88، موافقت دولت با رقم غيرواقعى سرانه درمان سال 88 و بى توجهى به جميع نظر مخالفان سرانه تعيين شده که همگى از صاحبنظران نظام سلامت هستند و در نهايت تعيين تعرفه دور از واقعيت براى خدمات درمان در بخش دولتى که آسيبى مشترک براى عموم جامعه را در پى دارد، تاييدى بر نگاه دور از انصاف دولت به مهم ترين شاخص توسعه کشور است.
56 میلیارد دلار واردات کالا! روزنامه سرمایه : سال گذشته 55 میلیارد و848 میلیون دلار واردات کالا از گمرک های کشور ترانزیت شده است که این میزان در مقایسه با سال قبل از رشد 3/15درصدی برخوردار بوده است. در 12 ماهه سال 1386 واردات به کشور 48 میلیارد و 325 میلیون دلار بوده است. در عین حال میزان واردات در سال 87 نسبت به سال 81 ، 151 درصد رشد داشته است. میزان واردات در این سال 2/22 میلیارد دلار بود. امارات پیشتاز واردات به ایران همچنین بنابر اعلام رئیس کل گمرک ایران بیشترین ارزش واردات در سال 87 مربوط به واردات آهن و بنزین بوده که بیشتر واردات نیز از کشورهای امارات متحده عربی، آلمان، چین، سوئیس و کره انجام شده است. لازم به یادآوری است امارات متحده عربی سال 1375 رتبه دهم کشورهای عمده صادرکننده به ایران را داشت اما از سال 1382 به این سو پله نخست صادرکنندگان کالا به ایران را به خود اختصاص داده است و همچنان بر جای خود استوار است. اردشیر محمدی میزان واردات را از لحاظ وزنی در سال 87 حدود 44 میلیون تن عنوان کرد که در مقایسه با سال 86 ، 5/5 درصد رشد داشته است. میزان واردات از لحاظ وزنی در سال 86 بیش از 42 میلیون تن بوده است . بنابراین گزارش میزان صادرات غیرنفتی در سال گذشته 23 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال 86 حدود 2/8 درصد رشد داشته است. میزان صادرات غیرنفتی در سال86، 21 میلیارد و 33 میلیون دلار با احتساب میعانات گازی و معادل 15 میلیارد و 172 میلیون دلار بدون احتساب میعانات گازی بوده است . قابل ذکر است صادرات غیرنفتی در سال 87 با کسر آخرین آمار ارائه شده از صادرات میعانات گازی در 11 ماهه سال 87 که حدود 5 میلیارد دلار بود به حدود 18 میلیارد دلار خواهد رسید. مقایسه صادرات غیرنفتی ایران در مقایسه با صادرات 6/4 میلیارد دلاری در سال 81 نشان می دهد صادرات در سال 87 نسبت به این سال حدود 291 درصد افزایش داشته است. همچنین با توجه به عملکرد دولت نهم در چهار سال گذشته واردات حدود 7/57 درصد رشد کرده و از 4/35 میلیارد دلار در سال 83 به 85/55 میلیارد دلار در سال 87 افزایش یافته است حال آنکه میزان صادرات از 6/7 میلیارد دلار در سال 83 و دولت خاتمی به 23 میلیارد دلار با میعانات گازی و 18 میلیارد دلار بدون میعانات گازی رسیده و حدود سه برابر شده است. با این وجود میزان واردات 4/2 برابر میزان صادرات است و به عقیده کارشناسان اگر میزان واردات خدمات را به واردات 85/55 میلیارد دلاری واردات کالا اضافه کنیم، رقم واردات خدمات و کالا بیش از 70 میلیارد دلار برآورد می شود که حدود سه برابر میزان صادرات کشور با احتساب میعانات گازی است. منفی تر شدن 115درصدی تراز تجاری نسبت به سال 81 با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات، تراز بازرگانی خارجی کشور در سال 87، بدون احتساب صادرات نفت خام و با احتساب صادرات میعانات گازی، با کسری 32 میلیارد و 848 میلیون دلاری مواجه شده است. همچنین با کسر حدود پنج میلیارد دلار صادرات میعانات گازی در 11 ماهه سال گذشته از رقم صادرات غیر نفتی 12 ماهه سال 87 که آن را به 18 میلیارد دلار خواهد رساند، کسری تراز تجاری ایران در سال 87 به 37 میلیارد و 848 میلیون دلار می رسد که 115 درصد نسبت به سال 81 منفی تر شده است. همچنین میزان تراز تجاری ایران در سال 87 با احتساب میعانات گازی در صادرات غیرنفتی، 6/86 درصد نسبت به سال 81 منفی تر شده است. میزان تراز تجاری در سال 81، منفی 6/17 میلیارد دلار بوده است.قابل ذکر است کسری تراز تجاری ایران در سال 86 با احتساب صادرات میعانات گازی 27 میلیارد و 292 میلیون دلار و بدون احتساب صادرات میعانات گازی 33 میلیارد و 153 میلیون دلار بوده است. لازم به یادآوری است براساس آمار گمرک صادرات غیرنفتی کشورمان در 11 ماهه سال گذشته بدون احتساب صادرات میعانات گازی به 16 میلیارد و 512 میلیون و 97 هزار دلار رسید. همچنین صادرات غیرنفتی کشورمان در این مدت با احتساب میعانات گازی 36 میلیون و13 هزار تن و به ارزش 21 میلیارد و247 میلیون دلار بود. در 11 ماهه سال گذشته ، 51 میلیارد و 497 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد.
نگاهی به مفقود شدن 2300 میلیارد تومانی درحکومت مدافع مستضعفان! هنوز بحث مفقودشدن یک میلیارد دلار گمشده در محدوده دولت احمدی نژاد از اذهان فراموش نشده است که خبر گمشدن 2300میلیارد تومانی دیگری را دیوان محاسبات اعلام داشته و چند وچون این سرقت بزرگ دیروز درمجلس شورای اسلامی قرائت گردید. ظریفی همیشه این پرسش را مطرح میکرد که این برجهای سربه فلک کشیده که چون منار درتهران و دیگرشهرهای بزرگ ودرمکانهای مختلف شهرها وعمدتا درمناطق رجال نشین اززمین سربرآورده اند ازآن چه کسانی و با چه پولهائی خودنمائی میکند؟ پاسخ چندان درخورتوجه ومنطقی نداشتم تا به این ظریف وبذله گوتحویل نمایم، اما به اومیگفتم که آجر به آجراین برجهای سربفلک کشیده عمدتا از آن افراد و شخسیتهائی است که دستی درآتش حکومت دارند ودست برقضا همه شان هم از مسلمانان دوآتشه وحامی مستضعفان هستند. وقتی گزارش چندی پیش دیوان محاسبات مبنی برگم شدن یک میلیارد دلار دراطاقهای دولت منتشرگردید، همان ظریف تلفنی کرد وگفت سئوال گمشده را یافتم وتازه فهمیدم که با پول کارکردن وتلاش مشروع ولو درکسوت ریاست جمهوری و وزارت و وکالت وسفارت وچه وچه اصلا مگر میشود ساختمانهای سی – چهل طبقه وعمارتهای آنچنانی را ساخت؟؟ دیروز وقتی خبرگمشدن 2300میلیاردی جدید توسط دیوان محاسبات اعلام گردید ودرمجلس مقدس اسلامی قرائت شد نه ایشان، بلکه همه مستضعفان ایران دریافتند که این آقایان نه برای حمایت ضعفا، که برای گرسنه ترکردن آهنا وچاق وچله کردن خوشان و فربه نمودن اطرافیانشان آن شعارهای دروغین را میدادند. لازمست که توضیح داده شود هم اکنون بیش از هزاروچهارصد وپنجاه برج 20طبقه به بالا درتهران وجود دارد که با اندکی تفحص میتوان دریافت که تمامی آنها درمالکیت سران مافیای حکومتی یا اعوان وانصارشان است. این تعداد هیچ ارتباطی با آن تعداد از برجهای درحال ساخت واکنون نیمه کاره هستند نداشته وآنچه که هست وعموما هم درمناطق شمالی تهران احداث گردیده با سرمایه هائی بالا رفته است که حالا دارد یکی یکی گندش درمیاید. بیچاره عباس پالیزدارکه آمد بخشی از حقایق را بگوید، ولی مجالش ندادند وشنیدیم که در زندان اورا سکته قلبی داده اند. اصل گزارش را که امروز درنشریات داخل انعکاس داشته را درذیل بخوانید، وببینید شما چه فکرمیکنید؟ شاید این گزارشها آن عده از ایرانیان ناراضی وپستو نشین را ازخواب زمستانی بیدارکند و برای برون رفت از این فاجعه ملی چاره بیاندیشند.
۲۳هزار ميليارد ريال در آمد گاز گم شده! گزارش جديد ديوان محاسبات کشور که ديروز از تريبون مجلس خوانده شد، از تخلفات متعدد دولت نهم در اجراي ‏قانون بودجه سال 86 حکايت مي‌کند و نشان مي‌دهد که 23 هزار ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش گاز هم به ‏خزانه واريز نشده است. نمايندگان وابسته به جناح دولتي با تذکرات پياپي تلاش کردند جلوي قرائت اين گزارش را ‏بگيرند، اما علي لاريجاني ضمن مقاومت در برابر اين فشارها، تاکيد کرد که اين گزارش براي بررسي قضايي به ‏دادسراي ديوان محاسبات ارسال خواهد شد.‏ سخنگوي کميسيون برنامه و بودجه مجلس، ديروز گزارش تفريغ بودجه سال 1386 را که از سوي ديوان ‏محاسبات کشور به مجلس تقديم شده بود، در صحن علني قرائت کرد.‏اين گزارش در شرايطي براي نمايندگان خوانده شد که نمايندگان حامي دولت نهم با ايجاد جنجال و اعلام تذکرات ‏آيين‌نامه‌اي پي در پي، قصد داشتند جلوي قرائت آن را بگيرند، اما علي لاريجاني هيچ‌يک از اين تذکرات را ‏نپذيرفت و بر لزوم آگاهي نمايندگان و افکار عمومي از گزارش ديوان محاسبات تاکيد کرد.‏ مقاومت حاميان دولت‎‎: نمايندگان حامي احمدي‌نژاد معتقد بودند که اين گزارش نبايد در صحن علني خوانده و پرونده تخلفات دولت نهم بار ‏ديگر به رسانه‌ها کشيده شود.اشاره آنها به جنجالي بود که در هفته‌هاي پاياني سال گذشته، به دنبال قرائت گزارش ‏تفريغ بودجه سال 85 که به واريز نشدن بيش از ده هزار ميليارد ريال اشاره داشت، ايجاد شد و دولت احمدي‌نژاد ‏را از منظر افکار عمومي به چالش کشيد.‏در همين راستا مهدي کوچک‌زاده، از نمايندگان نزديک به احمدي‌نژاد، با اعلام اخطار قانون اساسي، از رئيس ‏مجلس هشتم خواست که اين گزارش ابتدا به دادسرا برود و سپس در صحن علني خوانده شود، اما لاريجاني گفت: ‏‏"اگر قرار باشد منتظر نظر دادسراها باشيم، ممكن است ده سال طول بكشد."‏ سپس محسن کوهکن، چهره شاخص اصولگراي مدافع دولت نهم، با "تزييني" خواندن نقش کميسيون برنامه و ‏بودجه، خواستار آن شد که اين کميسيون در خصوص گزارش ديوان محاسبات اعلام نظر کند و نگذارد شائبه ‏تخلف دولت براي مردم پيش بيايد. اما لاريجاني به او نيز پاسخ داد که: "كميسيون برنامه‌وبودجه حق تصرف در ‏گزارش ديوان را ندارد و نمي‌تواند تغيير ماهوي در آن اعمال كند."‏اما پس از آنکه اين دو نماينده از انصراف لاريجاني و منتفي کردن قرائت گزارش تفريغ بودجه 86 ناکام ماندند و ‏محمدمهدي مفتح شروع به خواندن گزارش تفريغ بودجه کرد، يک نماينده ديگر وابسته به جناح دولتي با اعلام ‏دوباره اخطار قانون اساسي، جلوي قرائت گزارش را گرفت و خواستار آن شد که به جاي سخنگوي کميسيون ‏برنامه و بودجه، مسئولان ديوان محاسبات اين گزارش را قرائت کنند.‏ اما لاريجاني اين آخرين تذکر حاميان دولت را نيز رد کرد و با تاکيد بر اينکه در اصل 55 قانون اساسي اشاره‌اي ‏به اين نشده که چه کسي گزارش ديوان را قرائت کند، توضيح داد که گزارش ديوان محاسبات را نبايد نهايي فرض ‏کرد و در عين حال افزود اين گزارش بايد در دادسراي ديوان مورد بررسي قرار گيرد و در آنجا نظر نهايي اعلام ‏شود.‏لاريجاني ساعتي پيش از آن هم تصريح کرده بود که پرونده تخلف يک ميليارد دلاري دولت در سال 85 را براي ‏رسيدگي به دادسراي ديوان محاسبات ارجاع داده است.‏با اين حال نمايندگان جناح دولتي پس از جلسه مجلس نيز به انتقادات خود از خوانده شدن گزارش مذکور در مجلس ‏ادامه دادند؛ از جمله کوچک‌زاده که در گفت‌وگو با ايرنا، علي لاريجاني را به "تلاش براي تخريب اقدامات ‏صادقانه و موثر دولت به هر وسيله‌اي" متهم کرد و گزارش ديوان محاسبات را نيز داراي "شائبه اقدام سياسي ‏عليه دولت" دانست.‏علاوه بر ايرنا، خبرگزاري فارس نيز با انتشار گزارش‌هايي تلاش کرد فضاي عمومي مجلس را مخالف قرائت ‏گزارش ديوان محاسبات توصيف کند؛ حال آنکه تنها سه نماينده جناح دولتي حاضر به بيان صريح اعتراض خود ‏شده بودند.‏ خبرهاي جديد از پول‌هاي گمشده‏‎‎ دومين گزارش جنجالي ديوان محاسبات که ديروز از تريبون مجلس خوانده شد، از گم شدن بيش از 23 هزار ‏ميليارد ريال درآمد گازي دولت احمدي‌نژاد در سال 86 حکايت مي‌کند؛ آنچنان که گزارش قبلي ديوان هم از گم ‏شدن 10 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي نفتي کشور خبر مي‌داد
کسری بودجه هشدار دهنده! حمید رضا برادران شرکا رئیس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی در روزنامه سرمایه در مورد کسری بودجه چنین نوشته است: قبل از آنکه میزان کسری بودجه سال جاری آن هم از سوی دولت مورد اشاره قرار گیرد، باید به این سوال اساسی پاسخ داده شود که چرا حجم بودجه سالانه به نقطه کنونی رسیده و اساساً مسوول این مساله کیست. مشکل اساسی بودجه آن است که پس از افزایش درآمدهای نفتی کشور طی سه، چهار سال اخیر، دولت این درآمدها را به خصوص در قالب هزینه های جاری به صورت بی رویه به مصرف رساند. بنابراین طبیعی است در سالی که اقتصاد جهانی در بحران به سر می برد و درآمدهای نفتی به کمتر از نصف و از 70 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت دولت در اجرای بودجه کار بسیار سختی را پیش رو داشته باشد. به تعبیر دیگر اکنون زمان آن است که این سوال از مسوولان امر پرسیده شود که چرا به جای آنکه مازاد درآمدهای سرشار نفتی را در حساب ذخیره ارزی صرف توسعه سرمایه گذاری، اشتغال و رشد اقتصادی کنیم، صرف امور غیرضروری کرده ایم. به طور طبیعی با توجه به چسبندگی بالای بودجه به درآمدهای نفتی اعداد و ارقامی که دولت و مجلس برای مصارف استخراج کرده اند واقعی و نشانگر کسری منابع است اما قبل از بیان این ارقام باید دولت به این سوال پاسخ می داد که تحت چه شرایطی اکنون به این نقطه رسیده ایم که می گوییم هزینه ها بالاست. در این میان، نمی توان از کوتاهی ای که مجلس درخصوص نظارت بر عملکرد بودجه چه از حیث منابع و چه مصارف به خرج داده، گذشت. مجلس به عنوان نهاد قانونگذار که در عین حال ضامن اجرای قانون نیز است باید به این سوال پاسخ دهد که چرا در قالب تصویب قوانین بودجه سالانه اجازه داده است میزان مصارف جاری دولت طی چهار سال 5/2 برابر شود و میزان مصارف ارزی کشور از 70 میلیارد دلار فراتر رود. نکته بعدی آن است که به هر حال اکنون شرایط بودجه ای کشور به نقطه ای رسیده که اعتبارات هزینه ای کشور حدود 59 هزار میلیارد تومان است. حتی اگر به این نقطه هم نرسیده بودیم، اکنون بحث اصلی آن است که دولت ها در همه کشورهای جهان به دلیل شرایط بحران اقتصاد جهانی، بودجه ویژه تدوین می کنند. بنابراین در کشور ما هم ضروری بود که دولت به جای عدم پذیرش واقعیت، با توجه به درک شرایط، بودجه ای ویژه را تدوین کند و مجلس نیز به خواست های دولت و شرایط ویژه توجه می کرد. اکنون در همه کشورها گروهی تشکیل شده که براساس شرایط داخلی و خارجی، بسته هایی را تدوین کنند که متناسب با شرایط روز جامعه شان باشند در واقع تصمیماتی متناسب با شرایط جامعه اتخاذ شود تا مشکلات و هزینه ها به حداقل برسد. از سوالات اساسی دیگر آن است که این گروه کجاست، چه تصمیماتی گرفته و چه راهکارهایی را ارائه داده است و نتایج عملی وجود چنین گروهی چیست. مهم ترین نکته نیز آن است که دولت باید با مردم روراست و شفاف عمل کند و به جای عدم پذیرش واقعیت شرایط واقعی را برای آنان ترسیم کند تا از این طریق روحیه همکاری و همدلی مردم با دولت نیز تقویت شود. اما وقتی دولت تلاش می کند شرایط را عادی جلوه دهد طبیعی است باید یک تنه مشکلات را حل کند و از سوی دیگر انتظارات مردم نیز رشد خواهد کرد. نکته مهم آن است که دستگاه های اجرایی نیز درخصوص عملکرد بودجه ای خود بر محور صرفه جویی پیش نخواهند رفت چراکه تصورشان بر این خواهد بود که دولت به هر حال مشکلات را حل خواهد کرد. نتیجه چنین فرآیندی آن خواهد شد که منابع در شش ماهه اول سال به مصرف خواهد رسید و دولت بعدی در شش ماهه دوم سال با کسری بالای بودجه روبه رو خواهد شد و بالطبع پیامد چنین شرایطی تشدید رشد نقدینگی و تورم خواهد بود. به نظر می رسد اکنون زمان آن است که گروه ویژه ای که پیش از این مورد اشاره قرار گرفت از میان جامعه دانشگاهی و مجرب کشور تشکیل شود و راهکارهای ممکن را برای به حداقل رساندن زیان ها و حل مشکلات مورد مطالعه قرار دهد. شاید راهکارهای زیادی اکنون از سوی کارشناسان ارائه شده اما نکته اساسی آن است که این گروه ویژه در قالب یک بسته، راهکارهایی ارائه و تصمیماتی را اتخاذ کند.
بازگشت تدریجی تورم وارداتی! روزنامه سرمایه: وزیر بازرگانی در جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه «صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته از مرز 18 میلیارد دلار گذشت»، گفت: «برای حمایت از تولید داخلی، تعرفه واردات برخی محصولات به طور فصلی تعیین خواهد شد.»به گزارش «فارس» محمدرضا خباز مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این خبر به نقل از وزیر بازرگانی در نشست روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «وزیر بازرگانی عنوان کردند سال گذشته به دلیل بحران جهانی قیمت ها رو به کاهش گذاشت و این کاهش تا پایان سال ادامه داشت اما امسال روند کاهشی قیمت ها متوقف شده و این نشان می دهد افزایش قیمت نفت بار دیگر در حال ایجاد رونق در بازارهای جهانی است.» ارزیابی وزیر بازرگانی در شرایطی صورت می گیرد که نرخ تورم ایران 17 درصد متاثر از تورم جهانی و ۸۳ درصد تحت تاثیر نقدینگی داخل کشور است.در نتیجه اگر نرخ تورم 24 درصدی سال 87 را مبنا قرار دهیم برای کاهش این نرخ نمی توانیم انتظار داشته باشیم که در شرایط عدم کاهش قیمت های جهانی، نرخ تورم ایران سیر نزولی یابد و فقط با استفاده از کنترل نقدینگی، حجم بودجه و کسری بودجه دولت، کنترل منابع درآمد نفت و دلارهای نفتی است که می توان انتظار داشت تورم کاهش یابد زیرا کاهشهر 10 درصد تورم تحت تاثیر کاهش 7/1 درصدی تورم وارداتی و 3/8 درصد باقیمانده متاثر از سیاست ها و اقدامات داخل کشور است. از زاویه ای دیگر، اگر روند کاهش قیمت کالاهای وارداتی متوقف و واردات گران تر شود، فرصتی برای رونق تولیدات داخلی، اشتغال و صنعت داخلی ایجاد می شود تا کالاهای تولید داخلی در شرایط افزایش نسبی تقاضا عرضه شده و به فروش برسند. برای نمونه، رونق نسبی اقتصاد جهان باعث افزایش قیمت کالاها در بازار جهانی شده و قیمت فلزات رنگین و شاخص بورس های جهان را افزایش داده است. به عنوان مثال قیمت هر تن مس از زیر 4200 دلار به 4465 دلار در بازار جهانی رسیده است. و پیرو آن در بازار ایران نیز افزایش بهای فلزات رنگین باعث سیر صعودی سهام شرکت های تولید کننده این فلزات شده که از عوامل روند صعود تدریجی شاخص کل است. به نحوی که شاخص کل از 7962 در ابتدای سال 88 به 8203 در روز گذشته رسیده که بخش عمده ای از این 240 واحد رشد بازتاب تحولات بازار جهانی است. به عقیده کارشناسان، این تحولات بازار جهانی و رشد قیمت کالاها در بازار جهانی بر تولید، مصرف، صادرات و واردات ایران نیز اثرگذار خواهد بود. صادرات کالاهایی که در آنها مزیت نسبی داریم مانند محصولات صنعتی و پتروشیمی افزایش خواهد یافت در مقابل واردات برخی کالاها گران خواهد شد و در نتیجه ضرورت تولید داخلی در مقابل موج فزاینده واردات افزایش خواهد یافت. در برخی فعالیت های تولیدی نیز هزینه خرید و انتقال تکنولوژی و دانش فنی افزایش خواهد یافت و چون کالاهای سرمایه ای و واسطه ای گران خواهد شد هزینه تولید آن دسته از فعالیت های وابسته به واردات در ایران بالا خواهد رفت. مصرف کالاها نیز تحت تاثیر تورم جهانی تحت تاثیر قرار می گیرد و تقاضا برای خرید کالاها افزایش خواهد یافت. مجموعه این تحولات می تواند هم آثار مثبت بر اقتصاد ایران باقی گذارد و هم آثار منفی داشته باشد. نکته منفی این تحولات، افزایش تزریق دلارهای نفتی، نقدینگی، تورم و افزایش هزینه تولید برای فعالیت های وابسته به واردات و گران شدن برخی کالاهای وارداتی خواهد بود. اما نکته مثبت این تحولات، رشد درآمد نفت، افزایش صادرات و تشویق تولید برخی کالاها است.براین اساس، این که دولت چه برنامه ریزی داشته باشد تا از تحولات بازار جهانی به نفع اقتصاد ایران استفاده کند نکته ای حائز اهمیت است و نیازمند برنامه ریزی است. در حالی که تورم جهانی، شیب صعودی خود را تا حدودی بازیافته و به تبع آن قیمت نفت نیز از مرز 50 دلار گذشته است، کارشناسان اعتقاد دارند، این فرآیند، مانع کاهش تورم داخلی در کشور خواهد شد.این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که تا شهریور امسال نرخ تورم به 15 درصد خواهد رسید و حتی فراتر از آن مدعی شد: «12 درصد از تورم فعلی تا پایان امسال کاهش می یابد.» همچنین وزیر امور اقتصادی نیز با تایید گفته وی یادآور شد: «با اعمال تدابیر خاص، روند نزولی نرخ تورم در سال جاری تداوم یابد.» اما مشخص نیست چنین کاهش تورمی با لحاظ متغیر تورم وارداتی اعلام شده یاخیر. آثار اقتصاد جهانی بر تورم داخلی آخرین آمار نشریه اکونومیست نشان می دهد که سطح عمومی قیمت ها براساس دلار، طی یک ماه گذشته 9 درصد و براساس یورو 7/3 درصد و پوند دو درصد افزایش یافته است. در همین حال، در حالی که طلا با کاهش قیمت روبه رو بوده است اما قیمت نفت 6/11 درصد رشد نشان می دهد و متوسط آن از 51 دلار فراتر رفته است.
برگی از تاریخ : پیام تبریک جشن اول ماه مه کارگران کارخانه وطن اصفهان در سال 1310« کارخانه وطن اصفهان یکی از بزرگ ترین واحدهای نساجی ایران در آن سالها بود که صدها شاغل داشت. بعضی از آنها نیزسابقه شش تا هشت ساله داشتند. شرایط کار در کارخانه طاقت فرسا بود. زمان کار روزانه دوازده ساعت ودر دو شیفت صورت میگرفت. کارگران نوبت صبح کار فقط نیم ساعت برای صرف غذا استراحت داشتند. بدتر از آن، کارگران شب کار ناچار بودند بدون وقفه تا صبح کار کنند. دستمزد مردان از 25 شاهی تا 50 شاهی بود و زنان و کودکان ده شاهی یا یک قران میگرفتند. ناسزاگویی به کارگران و جریمه کردن آنان معمول بود. صابون برای دست شویی و نظافت وجود نداشت. کارگران در هنگام خروج از محیط کار مورد بیحرمتی قرارگرفته و تفتیش بدنی میشدند. مهم تر از اینها کارگران شب کار برای رفع تشنگی در تنگنا بودند، زیرا شیر آب در شیفت شب مسدود بود. همه این ویژگیها شرایط را برای اتحاد کارگران مهیا میکرد. و به این ترتیب اولین تشکیلات مخفی در این کارخانه آغاز به شکل گیری کرد. موضوعی که باعث گسترش این تشکیلات شد واقبال آن در میان کارگران بالا گرفت، همانا قرارداد تحمیلی(کنترات نامه)ای بود که از سوی صاحب کارخانه مطرح گشت. بر اساس این قرارداد کارگران ناچار میشدند یک ماه قبل از انصراف از کار در کارخانه، موضوع را به آگاهی مسولان کارخانه برسانند. درغیر این صورت دستمزد یک ماه آنها به نفع کارخانه ضبط میشد. ماده دیگر از این قرارداد آن چنان تنظیم شده بود که برای یک روز غیبت کارگران معادل سه روز دستمزد آنها را میتوانستند کسر کنند. مطرح نمودن این قرارداد و فشار به کارگران برای امضای آن موجب نارضایتی آنها شده بود. و شرایط برای جلب کارگران و فعالیت تهییجی مهیا گشته بود. تشکیلات سری که بیش از یک ماه و نیم به کار تبلیغی درمیان کارگران پرداخت. و آنها را برای انجام یک اعتصاب حساب شده اماده کرد. روز اول ماه مه(11 اردیبهشت 1310) به دعوت تشکیلات سری 60 تا 70 نفر گرد هم آمدند. درمراسم فوق پارچه سرخی که روی آن عبارت ِ"رنجبران روی زمین اتحاد" نوشته شده بود، بر دیوار نصب گشته بود. در جلسه زیانهای "کنترات نامه" برشمرده شد و با ذکر توضیحاتی پیرامون فشارهایی که به کارگران وارد میشد، زمینهی اعتصاب فراهم آمد. آن گاه مراسم با شعار"زنده باد اتحاد کارگران کارخانه وطن" و... اتمام یافت. روز 15 اردیبهشت عملا اعتصاب آغاز شد.» منبع: کانون مدافعان کارگر
منابع. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری٬ روشنگري٬ ايلنا٬ اتحاديه آزاد كارگران ايران٬ كميته هماهنگي براي ايجاد تشكلهاي كارگري٬ پرس نيوز

Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

برای ارسال نظر : بعد از نوشتن نظرتان در انتخاب نمایه یک گزینه را انتخاب کنید در صورتی که نمیخواهید مشخصات تان درج شود " ناشناس" را انتخاب نموده و نظر را ارسال کنید در صورت مواجه شدن با پیغام خطا دوباره بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
مطالبی که حاوی کلمات رکيک و توهين آمیز باشد درج نميشوند.

 

Copyright © 2009 www.eshterak.net