لینک جدید اشتراک

www.eshterak.info

۱۳۸۷/۱۲/۱۴

نسان نودينيان / مبارزه براي آزادي در دنيايي وارونه! جمعبندي و درسهاي تجارب اعتصاب عمومي مردم شهر مريوان!



تا كنون از طريق اطلاعيه هاي مختلف٬ خواست و مطالبات اعتصاب و تظاهراتهاي توده اي مردم شهر مريوان از طريق سايتها٬ تلويزيونها ي خارج از كشور با پوشش تبليعي موثر و قابل توجهي به افكار عمومي در سطح ايران و خارج از كشور معرفي شده است.

در اين نوشته٬ اهميت اين اعتصاب٬ تجارب اعتراضات توده اي كه توسط مردم شهر مريوان در چهار دهه گذشته انجام شده٬ ميپردازم.

اعتصاب مردم شهر مريوان٬ يك اعتصاب طبقاتي٬ نارضايتي به وضعيت معيشت٬ بيكاري٬ قيام در برابر سركوب و ماشين نظامي مامورين جمهوري اسلامي است. اين اعتصاب اگر امروز بشكل موقتي فروكش كرده٬ شروع دوره جديدي از مبارزات زحمتكشان عليه جمهوري اسلامي و سرمايه است.

شكل مطالبات و خواستهاي اعتصاب توده اي است. تاريخا و سنتا بخش نسبتا زيادي از مردم شهر مريوان٬ از طريق مرزها٬ داد و ستد كالاهاي مرزي٬ امرار معاش كرده اند. هزاران هزار خانواده نسل در نسل به اين كار مشعول بوده اند٬ و براي تامين زندگيشان سخت ترين شرايط كار٬ خطر مرگ و ريسك مالي و جاني را تحمل كرده اند. در گذشته اگر دادو ستد و رفتن به مرزها محدود و منحصر به عده اي مشخص و بويژ ثروتمند بود. اما٬ امروز در اثر فقر و نداري٬ در اثر بيكاري وسيع كار در مرزها به پديده اي عمومي و توده اي تبديل شده٬ نسل جوان و كسانيكه در بازار كار نتوانسته اند به شغل ثابت و دائمي دسترسي پيدا كنند٬ به مرزها ميروند و از اينطريق زندگي خود و خانواده هايشان را تامين ميكنند. به اين اعتبار بيكاري وسيع بخش عمده نيروي انساني جامعه را روانه سخت ترين٬ با ريسك مرگ و زندگي٬ محل كاري كرده است٬ كه فاقد هر گونه استناندارد و نرم اجتماعي است. در اين به اصطلاح شغل و كار در مرزها٬ استانداردها و عرف و مقرارات٬ حتي بورژوايي ترين قانون كار اعمال نميشود. مرزها دنياي بدون مرز درد و رنج كار٬ است. كسانيكه به كار در مرزها مشعولند٬ قربانيان مصائب محيط كاري هستند كه جامعه بورژوايي٬ در ايران نظام ظالمانه جمهوري اسلامي٬ با بيكارسازي و نبودن بيمه بيكاري و خدمات اجتماعي٬ به آنها تحميل كرده است. با اين تصوير و درد و رنج كار در مرزها است كه شهروندان يك شهر يك پارچه بر عليه قوانيني قيام ميكنند٬ كه خود بر مخاطرات كارشان نيز واقفند. كم نيستند خانواده هايي كه از آنها قربانيان فراموش شده تحت نظام سياه سرمايه گرفته شده است. كمتر خانواده اي وجود دارند كه عزيزانشان را در مرزها از دست نداده باشند. ميدانهاي مين گذاري شده٬ جنگ هشت ساله ايران و عراق از اينها صدها قرباني گرفته٬ كمين و تله هاي نظامي ژاندارم و سپاه پاسداران و بسيج و جاشهاي محلي صدها نفر از اين رنجديده ها را به خاك و خون كشيده اند٬ و تنها سرمايه زندگيشان را كه كوله باري از "كالا" براي فروش بوده است را به تاراج برد. كم نيستند جنازه هايي كه در ميان برف و سرماي سخت بجا مانده اند. كم نيستند٬ آن چهره هاي رنجكشيده اي كه من و هزاران نفر آنها را ميشناسيم٬ براي تامين زندگي خانواده و فرزندانشان ظالمانه در دام حملات نظامي سپاه پاسداران٬ ارتش و ژاندارم افتاده اند٬ و امروز ديگر در ميان ما و در كنار فرزندانشان و خانواده هايشان نيستند. با اين وجود٬ مردم مريوان در سحرگاه روز هاي ۱۲ و ۱۳ اسفند٬ شعار آزادي رفتن به مرزها ميدهند٬ و خواهان ادامه شغلي هستند كه بورژوازي و نظام حاكم به آنها تحميل كرده است. مبارزه براي ادامه دنيايي وارونه٬ براي زندگي با ريسك مرگ و زندگي! اعتصاب مردم شهري براي ادامه بقا و زندگي٬ اين رمز زندگي در نظام حاكم سرمايه با دولت و حاكميت سياه٬ جمهوري اسلامي٬ است. ماهيت طبقاتي٬ تلاش براي آزادي كار و ادامه بقا و زندگي خصلت اين اعتصاب است. بايد در تاريخ اعتصاب و مبارزات زحمتكشان در سطح دنيا ثبت شود.

اعتصاب مردم شهر مريوان جلوه اي شكوهمند از قيام مردمي است كه درد و رنج شرايط اقتصادي٬ بيكاري و فقر و فلاكت مردم را به نمايش گذاشت. درسهاي اين اعتصاب نيز مهم هستند. اعتصاب توده اي بود. توده شهروندان جامعه يكپارچه در آن شركت كردند. اعتصاب فكر شده بود. با مطالبات و خواستهاي روشن و در شكل اعتصاب عمومي ادامه پيدا كرد. فكر شده٬ براي ادامه اعتصاب بخش عمده اي از مكانيسم سوخت و ساز فلج كردن امور اجتماعي شهر را به تعطيلي كشاند. شعار ما فرزندان گرسنه مان را به كلاسهاي درس نميفرستيم٬ آن اقدام فكر شده اي بود٬ كه ماهيت قاطعانه و عزم رسيدن به خواست و مطالبات را در شكل عمومي٬ پيش ميبرد. اعتصاب قابل تكثير و ادامه كار در عرصه مبارزات زحمتكشان و رنجديدگان جامعه در برابر نظام حاكم است.

اعتصاب مردم شهر مريوان٬ خواست و مطالبه ميليونها نفر از شهروندان مناطق مرزي به گستردگي مرزهاي غربي كشور را نمايندگي كرد. درد و رنج كار در مرزها٬ ايجاد محدوديت و بستن مرزها٬ مطالبه اي ميليوني در بيشتر شهرهاي مرزي ايران است. اين اعتصاب اگر در شكل هماهنگ و گسترده ادامه پيدا ميكرد٬ جمهوري اسلامي و حاكميت سياه و نظامي او را در تعداد قابل توجهي از شهرهاي مرزي متزلزل ميكرد. و فضاي دوفاكتو قيام شهري را در صحنه سياست ايران٬ به نمايش ميگذاشت و عقب نشيني و تحقحق خواستهاي مردم زحمتكش و قربانيان وضعيت اقتصادي كنوني و نا امن را٬ ده ها قدم به پيروزي نزديك ميكرد.

مردم مريوان در چهار دهه گذشته تجارب گرانبها و قابل اعتمادي از مبارزات توده اي٬ با پتانسيل بالاي قيام شهري را به نمايش گذاشته اند. تجارب اعتصاب و اعتراضات مردم محله دارسيران عليه فئودالها و دولت مركزي نظام شاهي٬ كوچ تاريخي مردم شهر مريوان در مقابل سياست سركوب و حمله نظامي به كردستان در نظام سياه جمهوري اسلامي٬ كوچ دهقانان دارسيران به طرف مرزها در سالهاي قبل از قيام عليه فئودالها و نظام شاهي٬ راه پيمايي هزاران نفر از مردم شهرهاي كردستان و ايران در حمايت از كوچ تاريخي مردم شهر مريوان٬ نمونه هاي ارزنده از درخشش و اقدام نيرويي است كه در سازماندهي مردم٬ سازماندهي قيام و قدرت سياسي مردم در شهر مريوان وجود دارد.

مردم مريوان با اعتصاب ۱۲و۱۳ اسفند نشان دادند٬ كه قدرت و پتانسيل بالايي در سازماندهي توده اي و قيام شهري دارند.

درود به مردم شهر مريوان٬ كه بارديگر نمونه اي از قيام شهري در شكل اعتصاب را براي نان و آزادي به نمايش گذاشتند.

صحنه سياست ايران ميرود بارديگر٬ با قيام هاي شهري در شكل اعتصابات عمومي٬ طغيان و شورش گرسنگان٬ سنگرهاي جنبش سرنگوني براي رهايي از شر نظام سياه جمهوري اسلامي را مستحكم تر كند. دوره قيام طبقه كارگر و ستمديدگان جامعه نزديك تر از هميشه بروزات و علائم خود را نشان ميدهد. اعتصابات و مبارزات دائمي طبقه كارگر به وسعت شهر و مراكز توليدي در ايران٬ اعتصابات گسترده پرستاران٬ اعتصابات ۴و۵ اسفند معلمان و اعتصاب و قيام شهري مردم شهر مريوان٬ بناي جنبش مردم براي سرنگوني را محكمتر از هميشه پايه گذاري كرده اند.
نسان نودينيان
مارس ۲۰۰۹(اسفند ۱۳۸۷)



Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

برای ارسال نظر : بعد از نوشتن نظرتان در انتخاب نمایه یک گزینه را انتخاب کنید در صورتی که نمیخواهید مشخصات تان درج شود " ناشناس" را انتخاب نموده و نظر را ارسال کنید در صورت مواجه شدن با پیغام خطا دوباره بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
مطالبی که حاوی کلمات رکيک و توهين آمیز باشد درج نميشوند.

 

Copyright © 2009 www.eshterak.net