لینک جدید اشتراک

www.eshterak.info

۱۳۸۸/۸/۱۱

مجله لڤین / واقعيت ترورهای اخير سنندج چيست؟

دسته ای از سازمان تروريستی انسارالاسلام كه مقراتی در ايران دارند با برنامه ای از پيش تعيين شده جمهوری اسلامی ترورهای اخير روحانيون سنی سنندج را انجام داده.
اواخر شهریور ماه چهار مورد سوءقصد به جان مقام های سنندج گزارش شد که به کشته شدن دو روحانی منجر شد. ماموستا ملا محمد شیخ الاسلام، نماينده مردم استان كردستان در مجلس خبرگان رهبری، روز پنجشنبه 26 شهریور حین خروج از منزل در سنندج مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت و کشته شد. روز شنبه 21 شهریور نیز ماموستا برهان عالی، از روحانیان اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج و مسجد قبای شهرک بهاران این شهر، در منزل شخصی خود در اثر تیراندازی افراد ناشناس کشته شده بود.
در این مدت دو مقام دیگر از سوءقصد جان به در بردند. قاضی کامیابی، دادستان دادسرای انقلاب استان کردستان و حسن داوطلب، قاضی شعبه چهار دادیاری سنندج در حمله مسلحانه افراد ناشناس زخمی شدند. گفتنی است چند روز قبل نیز یکی از مقامات انتظامی در بانه‌ کشته‌ شده‌ بود و هیچ گروهی مسئولیت ترور وی را برعهده‌ نگرفته ‌است

اين حركت ترس را در ميان مردم به وجود آورده كه نكند قتلهای زنجيره ای دهه ی گذشته دوباره در اين منطقه حاكم و تكرار شود. لازم به یادآوری است رژیم اسلامی ایران در هفته های پیش با طرح یک سناریو منزل عده ای سلفی را در خیابان شریف آباد به رگبار بست، تعدادی از آنان را کشت و چند تن دیگر را دستگیر کرد و در رسانه ها ی خود اعلام کرد عوامل ترورهای اخیر سنندج را دستگیر کرده و به این غائله پایان داده است

اما اقدام سران حكومت برای اين مسئله هيچ وقت راستی اين رويدادهارا روشن نكرده و برعكس با عجله شروع به دروغ و مخفی كردن مسئله كرده اند. حرفهای سران دولتی تهران راست است كه ميگويند گروهی از سلفی های سنی مذهب پشت اين ترورها بوده اند، اما داستان تنها اين نيست و اختلاف از اين هم عميقتر است كه براي اذهان عمومی توضيح داده اند.

طبق اطلاعی بدست آمده، گروهی از انسارالاسلام به اسم كاوه كه خودشان را راديكالتر از دسته تحسين ملا علی ميدانند، و ملا برهان و ماموستا محمد شيخ الاسلامی را كشته اند. طبق منابعی كه بدست آمده گروه تند رو انسارالاسلام برای جلوگيری از اعدام دوستشان "شورش" اين ترورها را انجام داده اند. شورش در1/9/2007 يك بمب صوتی را جلو يك شركت بيمه در شهر سنندج منفجر كرد، علت اين كار تا حالا مشخص نشده، اما بعد از منفجر شدن بمب شورش توسط نيروهای انتظامی دستگير شد، گروه كاوه از انسارالاسلام بعد از دستگيری شورش اعلام كرده اند كه اگر او اعدام شود انها چندين نفر را ترور خواهند كرد كه بيشتر آنها روحانيون سنی بوده اند. اما با تهديدات گروه كاوه سران جمهوری اسلام شورش را اعدام كرد ند.

سوال اينجا مطرح ميشود كه اگر گروه كاوه قصد داشته باشد با جمهوری اسلامی ضديت كند، چرا ملاهای سنی را ترور ميكند؟ در حالي كه اهداف بزرگتری براي فشار عليه جمهوری اسلامی وجود دارد. جواب اين سوال آن روی سكه را نشان و همه ی اين اتفاقات را روشن می كند. لفين از چند منبع خود اطلاعاتی به دست آورده كه نشان ميدهد جمهوری اسلامی به وسيله دستگاههای امنيتی و اطلاعاتی بخاطر رويدادهای اخير و وضع داخلی و خارجی اين ترورها را سازمان داده است. جمعی از مقامات ايرانی بيشتر از هر كسی از اين ترورهای اخير كه درشهريور ماه امسال رخداد نفع ميبرد كه مي توان به اين شيوه به آن اشاره كرد:

بيشتر از بيست سال از ترورهای كه توسط اپوزسيون كردی و مجاهدين خلق مي گذرد، و ديگر سياست ترور را انجام نمی دهند حتی آن را محكوم می كنند. تقريبا بنا به اين سياست جو و فضای نسبتا آرامی در ايران بوجود آمده، و خود اين واقعيت نشان ميدهد كه بازی خطرناكی پشت اين ترورها می باشد.

بعد از انتخابات رياست جمهوری و مسئله تقلب و كودتا و كشته شدن تعدادی از تظاهر كنندگان و ناآراميها مسئله اصلی وضع داخلی حكومت بود. چهار ترور در يك هفته آن هم در جايی مثل سنندج كه منطقه ای كرد نشين و می توانست مسئله داخلی مهمی باشد، و تمركز نگاهها به نتايج انتخابات رياست جمهوری را منحرف كند. مسئله ديگری كه ميتوانست باشد مسئله مذهبی يا قومی يا به تماميت ارضی ايران ارتباط داشته باشد، ماموستا محمد شيخ الاسلام ارتباط نزديكی با هاشمی رفسنجانی رئيس جمهور قبلی تر ايران داشت و از قضا اعضای مجلس خبرگان رهبری ايران بود.

لازم به ذكر است ترور زمانی رخ داد كه قرار بود كه رفسنجانی در مجلس خبرگان بحث بركناری علی خامنه ای رهبر ايران را بعلت اتفاقات بعد از انتخابات مطرح كند، محمد شيخ الاسلام يكی از آن روحانيون سنتی كرد در شهر سنندج بود زمانی با شاه ايران در ارتباط بود، و روحانيی بود كه با ارتباطش با شاه از آن مردان پر نفوذ و فقيه در منطقه بود، بعد از سركار آمدن جمهوری اسلامی ايران مدتی خود را در تهران مخفی كرد، و بعدا با هماهنگی با دولتمردان ايران به سنندج برگشت و خود را كانديد مجلس خبرگان نمود، و در سال2000 عضو اين مجلس شد، و در اين مجلس به هاشمی رفسنجانی نزديكتر شد، اين نزديكی و دوستی آنقدر بود كه هاشمی رفسنجانی هنگام سفرش به عراق او را با خود آورد. محمد شيخ الاسلامی در بغداد جلال طالباني رئيس جمهوری عراق را ديد، و بعد از سفرش پيش دوستان نزديكش گفته بود كه جلال طالبانی خيلی با احترام با او برخورد كرده، يك منبع موثق به ما اطلاع داد كه شيخ الاسلام اختلاف شديدی با سيد موسی موسوی كه يك آخوند شيعه اصفهانی و مسئول يكی از مراكزبزرگ اسلامی و نماينده علی خامنه ای در منطقه غرب ايران است كه منطقه كرد نشينان نيز زير نفوذ اوست.

شيخ اسلام می خواست پيش نماز شهر سنندج شود اما با مخالفت شديد موسوی مواجه گرديد، فعلا مشخص نشده كه كدام يك از شاخه های وابسته به دستگاههای اطلاعاتی و امنيتی طرح ترور او را به گروه كاوه از انسارالاسلام داده اند؛ كه او را ترور كنند. اما روشن است كه با كشتن شيخ الاسلامی كه او وابسته به سازمان هاشمی رفسنجانی بود، و اين تعادل در مجلس خبرگان رهبری مهم است.

ملا برهان عالی پيش نماز موقت روز جمعه سنندج بود و او در منطقه هورامان به دنيا آمده بود و در ايران بزرگ شده ويكی از آن روحانيون ميانه رو و از سيمای تازه به ميدان آمده در ميان روحانيون كرد سنی بود و آن مسجدی يعنی مسجد قبا كه او پيش نمازش را ميكرد از همه شلوغ تر بود. اين به حدی بود وقتی رهبر ايران هنگام سفر به شهر سنندج گقته بود اين خيلی خوب است كه اوميتواند آنقدر مردم را در مسجد جمع كند اما در واقع كه عكس مسئله چيزی ديگر است چون اخوند سنی با نفوذ خطرناك است برای حكومت ايران و محمد شيخ الاسلامی عضو مجلس خبرگان بود، بايد حداقل مثل اعضای ديگر مجلس خبرگان رهبری از او محافظت می كردند و برای او نگهبان می گذاشتند و برهان عالی پيش نماز جمعه سنندج هم اينطور بود و هنگام ترور آنها تنها بوده اند ولي آن دو قاضی كه حكم اعدام شورش را اعلام كرده اند فقط زخمی شدند؟ و اما آن دو ملای سنی كشته شدند؟ در عراق و افغانستان به آشكار برای ما معلوم است كه حكومت ايران بخاطر منافع سياسيشان حاضرند با تندروترين گروههای سنی توافق كنند. اما حركت ميانه رو سنی خطرناكتر از حركت سنی تندرو برای حكومت ايران است. ايران می خواهد نشان بدهد كه مذهب سنی مذهبی است كه منشا آن هميشه با تندروی و ترس بناشده، و با قتل چند روحانی سنی از طرف سازمانی مثل انسارالاسلام خدمت به منافع ايران بكند.

بعد از حضور امريكا در منطقه و فرار انسارالاسلام به ايران و با حمايت تهران در مناطق سرپل ذهاب، جوانرود، سنندج و مريوان پايگاهای خوبی برای خودشان فراهم كرده اند، حتی توانستند جوانان كرد را روانه كوههای تورابورای افغانستان و ايالت قندهار و وزيرستان و فلوجه و رومادی در عراق كنند.

اين در مدت كوتاهی به نفع حكومت ايران بود، اما الان ديگر شرايط سياسی عوض شده و با به سركار آمدن اوباما در آمريكا كه اعتراف به قدرت ايران در منطقه ميكند ديگر كمتر لازم به اين نوع حركتها می باشد و به همين دليل می خواهد نفوذ و پايگاه اجتماعی انسارالاسلام را در مناطق سنی نشين ايران كمتر كند و آنها را متفرق و كم رنگ كند. به همين خاطر اول گروهی به رهبری كسی به اسم كاوه را در اين سازمان را جدا می كند و بعدا روحانيون سنی را به قتل برساند تا اين سوال در ذهن سنی های كرد درست شود كه برای چه ملاهای سنی كرد را می كشند؟

منبع مجله "لڤین"

برگردان: سيفه حيدری

http://www.4rojhelat.org/index.php?id=5870

Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

برای ارسال نظر : بعد از نوشتن نظرتان در انتخاب نمایه یک گزینه را انتخاب کنید در صورتی که نمیخواهید مشخصات تان درج شود " ناشناس" را انتخاب نموده و نظر را ارسال کنید در صورت مواجه شدن با پیغام خطا دوباره بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
مطالبی که حاوی کلمات رکيک و توهين آمیز باشد درج نميشوند.

 

Copyright © 2009 www.eshterak.net