لینک جدید اشتراک

www.eshterak.info

۱۳۸۷/۱۲/۱۶

نسان نودينيان / روز شمار تاريخ ويژه اعتراضات و مسائل كارگري در سال ۱۳۸۷




www.mobarez-k.com
روز شمار، شماره۵۶ ويژه«اعتراضات ومسائل كارگري۱۳۸۷»
«اسفند ماه» شماره «۵۶»
تهديد اشتغال 50 هزار كارگر در استان تهران سایت ايران خبر: اشتغال 50 هزار كارگر شاغل در كارخانه‌‏هاي توليد لوازم خانگي و صوتي و تصويري استان تهران در معرض خطر قرار دارد. دبير اجرايي خانه كارگر استان تهران با بيان اين مطلب افزود:‌ علت اين بحران كاهش قيمت نفت است. اسماعيل حق‌‏پرستي خاطر نشان كرد:‌‏شركت‌‏هاي توليد لوازم خانگي مواد اوليه خود را در زماني كه قيمت نفت بيش از 100 دلار بوده خريداري كرده‌‏اند اما حالا كه قيمت نفت به زير 40 دلار رسيده است، اين شركت‌‏ها دچار مشكل شده‌‏اند. وي بابيان اينكه فعاليت كارخانه‌‏ها بر روي مواد اوليه منجر به ايجاد ارزش افزوده مي‌شود؛ گفت: درحال حاضر به دليل كاهش قيمت نفت و تغيير بهاي مواد اوليه كارخانه‌ها سودآوري سابق را ندارند.
ادامه اعتصاب کارگران کارخانه لاستيک دنا ایسنا: کارگران کارخانه توليدي لاستيک دنا به دليل عدم پرداخت مزاياي معوقه و حقوق خود همچنان به اعتراضات خود ادامه مي دهند. در اين تجمع بيش از يک هزار کارگر دست به اعتراض زده‌اند که خط توليد اين کارخانه را متوقف کرده‌اند.کارگران کارخانه لاستيک دنا شيراز به دليل عدم پرداخت سه دوره كارانه مربوط به سال‌هاي پيش و سال جاري، پاداش مجمع سال 86 ، حقوق بهمن و اسفندماه، بن کارگري، بن اهدايي و مطالبات ديگر همچنان به اعتراضات و اعتصاب چند روزه خود ادامه مي دهند. يکي از نمايندگان کارگران گفت: کارگران خانواده دارند و همه نيازمند تامين و پرداخت معوقه‌ها هستند تا نيازهاي شب عيد خانواده خود را برطرف کنند. يکي ديگر از کارگران نيز در اين خصوص گفت: 16 نفر از همکارانمان را مي خواهند اخراج کنند که در اين صورت همه ما از اين کارخانه مي رويم.
اعتراض به حکم بازداشت كارگران سایت ايران خبر: ديروز يكشنبه يازدهم اسفند بيش از سی صد نفر از کارگران صنايع فلزی 2 دراعتراض به حكم بازداشت 6 نفراز كارگران به طرف دادگستری يافت آباد راهپيمايی كردند. دادگاه يافت آباد حکم بازداشت 6 نفر از کارگران اين کارخانه را صادر کرد و اين امر باعث خشم واعتراض كارگران شد. آنها به سمت دادگستري با پلاكاردهايي كه دردست داشتند حركت كردند. اين كارگران اعلام كردند اگر قراراست اين 6 نفر بازداشت شوند دادگاه بايد حکم زندان براي همه کارگران را صادر کند.
تجمع کارگران بازنشسته مقابل مجلس خبرگزاری مهر: از ساعاتی پیش بیش از 150 نفر از کارگران بازنشسته تامین اجتماعی در مقابل درب مجلس تجمع کردند.این کارگران خواستار همسان سازی حقوق بازنشستگی خود با حقوق بازنشستگان کشوری شدند.شعارهایی از قبیل "تبعیض چرا؟"، "هماهنگی افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی آری تبعیض هرگز"، "کارگران بیدارند از تبعیض بیزارند"، شعارهایی بود که بر روی پلاکاردهایی در دست تجمع کنندگان قابل مشاهده بود.سخنگوی کارگران تجمع کننده طی سخنانی خواستار اعمال نظارت مجلس بر نحوه خدمت رسانی به کارگران و همسان سازی حقوق کارگران بازنشسته تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشگری شد.
بازداشت یک عضو سندیکای کشت و صنعت هفت تپه فعالان حقوق بشر در ایران رحیم بوستاق، عضو هیات مدیریه‌ی سندیکای شرکت کشت و صنعت هفت تپه صبح روز دوشنبه پس از احضار به ستاد خبری بازداشت شد. این عضو سندیکای کشت و صنعت هفت تپه در حالی دومین روز بازداشت خود را سپری می‌کند که از سرنوشت این فعال کارگری پس از انتقال به ستاد خبری وزارت اطلاعات اطلاعی در دست نیست. گفتنی است این بازداشت‌ برای اعمال فشار بیش‌تر به اعضای این سندیکا صورت گرفته است.
دستگیری جدید در شرکت نیشکر هفت تپه بنا به اخبار رسيده از ايران، دیروز 2 مارچ 2009 آقاییان محمد حیدری مصر و قربان علیپور از فعالین کارگری سندیکای هفت تپه دستگیر شدند. همچنین امروز 3 مارچ 2009 جلیل احمدی، نجات دهلی و فریدون نیکوفر به دادگاه احضار گردیدند که تاکنون از موقعیت آنان خبری نیست.
همانطور که مطلعیم در روز ٢٨ فوريه ٢٠٠٩، آقاى رضا رخشان، مسئول روابط عمومى سنديكاى كارگران شركت نيشكر هفت تپه، توسط نيروهاى امنيتى جمهورى اسلامى ايران دستگير شدند. که دیروز ساعت 12 ظهر ایشان را به دادگاه برده و پس از آن به زندان منتقل شده است. در همین رابطه ماموران امنیتی رژیم همسر رضا رخشان را تهدید کرده اند که حق مراجعه به هیچ ارگانی را ندارد و با توهین و بی احترامی ماموران رژیم روبرو شده است. همچنين آقاى رحيم بسحاق از اعضاى هيئت مديره سنديكاى كارگران هفت تپه از تاريخ ٢٢ فوريه ٢٠٠٩ در بازداشت ميباشند. از وضعيت اين فعالین كارگرى تا اين تاريخ اطلاع دقيقى در دسترس نيست. نيروهاى امنيتى همچنين به منزل آ قاى على نجاتى، رئيس هيئت مديره سنديكاى كارگران شركت نيشكر هفت تپه، در بعدازظهر ٢٨ فوريه هجوم برده و خانه وى را تفتيش كرده و فرزندان وى را مرعوب نموده اند. از آقاى نجاتى خواسته شده كه به اداره اطلاعات مراجعه كند.
اين دستگيريها در شرايطى صورت ميگرند كه پنج عضو هيئت مديره سنديكاى كارگران هفت تپه در روزهاى ١٧ و ٢٣ فوريه دادگاهى شده بودند. با توجه به وحشت حاكميت از گسترش اعتراضات كارگرى و ايجاد و رشد تشكلات مستقل كارگرى در ايران و نيز شكست مفتضحانه "انتخابات" شوراى اسلامى كار در شركت نيشكر هفت تپه كه با بايكوت كارگران شركت مواجه شد و همچنین جهت جلوگیری از اعتراضات کارگری در مرد افزایش دستمزد که قطعآ به مقدار ناچیزی در روزهای آینده اعلام خواهد شد،(به احتمال قوی زیر 300 هزار تومان در ماه)، احتمال دستگيريهاى ديگر نيز وجود دارد. هم اكنون تعداد زيادى از فعالين كارگرى از جمله منصور اسالو و ابراهیم مددی در زندانهاى جمهورى اسلامى در شهرهاى مختلف ايران محبوس ميباشند. حکم جدیدی توسط هیات حل اختلاف مبنی بر قطع ارتباط کاری برای ابراهیم مددی صاد شده و بر فشار و تهدید فعالین کارگری در کردستان افزوده گردیده است. تنها مبارزات متحد و متشكل خود كارگران در ايران و نيز حمايت طبقه كارگر جهانى و نيروهاى مترقى ميتواند اين موج جديد سركوب توسط رژيم را به عقب براند و امكان گسترش و پيروزى مبارزات كارگرى عليه سرمايه داران و حكومت آنان را فراهم آورد. ما به سهم خود از هر گونه تلاشى در اين خصوص دريغ نخواهيم كرد. اتحاد بين المللى در حمايت از كارگران در ايران سوم مارس ٢٠٠٩
نرخ بيكارى ايران امسال به 12.5 درصد مي‌رسد ايسنا: واحد اطلاعات اكونوميست در تازه‌ترين گزارش خود از افزايش اندك نرخ بيكارى ايران به 12.5 درصد در سال جارى خبر داد. به گزارش خبرنگار اقتصاد بين‌الملل ايسنا، واحد اطلاعات اقتصادى اكونوميست در گزارش ماه ژانويه 2009 خود نيروى كار ايران در سال گذشته را 23 ميليون و 700 هزار نفر و نرخ بيكارى را 12.3 درصد اعلام و پيش‌بينى كرد كه اين شاخص‌ها در سال جارى به ترتيب 24 ميليون و 300 هزار نفر و 12.5 درصد خواهد بود. انتظار مي‌رود طى دو سال آينده نيروى كار ايران به ترتيب معادل 25 ميليون نفر و 25 ميليون و 700 هزار نفر باشد كه اين شاخص براى نرخ بيكارى 12.9 و 13.2 درصد خواهد بود. در سال 1390 شمار افراد داراى شغل ايران به 26 ميليون و 400 هزار نفر خواهد رسيد كه اين ميزان براى سال 1391 معادل 27 ميليون نفر پيش‌ بينى شده است. در همين حال عنوان شد كه نرخ بيكارى در سال 1390 برابر با 14.1 درصد خواهد بود كه با تداوم روند صعودى در سال 1391 به 15 درصد خواهد رسيد. سال 1392 سالى است كه جمعيت 27 ميليون و 700 هزار نفرى در ايران زندگى خواهند كرد و نرخ بيكارى 15 درصدى براى كشور به ثبت خواهد رسيد.
اخراج گسترده کارگران و تعطيلی کارخانه ها در شهر صنعتی کاوه اخراج 120 كارگر قزوينی در 2 روز ایلنا: دبير اجرايي خانه كارگر استان قزوين از بيكار شدن 110 كارگر اين استان در دو روز گذشته خبر داد. عيد علي كريمي اظهار داشت: كارفرماي شركت "سينگون" توليدكننده انواع شيرآلات و لوله‏, در يك اقدام تمامي40 كارگر خود را اخراج كرد. وي افزود: قرارداد كار اين كارگران كه از سوي كارفرما تمديد نشده است؛ براي دريافت مطالبات معوقه خود به مقامات دولتي معترض شده‌اند اما تاكنون نتيجه‌اي حاصل نشده‌است. كريمي در ادامه به وضعيت كارخانه روكش چوبي اشاره كرد و گفت: 70 كارگر شاغل در اين كارخانه نيز به دليل اتمام قرارداد اخراج شدند. وي تاكيد كرد: كارگران اين واحد نيز پنج ماه حقوق معوقه طلبكار هستند و اعتراض و شكايت به مقامات دولتي تاكنون نتيجه‌‏اي در بر نداشته است. دبير اجرايي خانه كارگر استان قزوين با انتقاد از مساله توافقي شدن قراردادهاي كار افزود: اين مساله كه كارفرما بدون نظر كارگر از قدرت فسخ قرارداد برخوردار است‏, امنيت نيروي كار را به خطر مي‌‏اندازد
آخرین گزارشها از اعتصاب نمادین کارگران ذوب آهن اصفهان كارگاه هاي نورد650، نورد500 و نورد300 بخش فولادسازي در ذوب آهن اصفهان از دریافت غذای کارخانه خودداری کردند بر اساس آخرین خبرهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران بدنبال فراخوان کارگران ذوب آهن اصفهان به اعتصاب نمادین از طریق عدم دریافت غذای کارخانه و علیرغم عدم اطلاع عموم کارگران از این مسئله و تهدیدهای صورت گرفته، دیروز دهم اسفند ماه به همت كارگران كارگاه هاي نورد650، نورد500 و نورد300 بخش فولادسازي- به ويژه كارگاه ريخته گري - و مديريت آبرساني، اعتصاب نمادین کارگران ذوب آهن اصفهان آغاز شد. این اعتصاب در قسمتهای فوق در حالی به وقوع پیوست که مديران، سرپرستان ومهندسان ارشد كارگاه ها به صورت تلفني و حضوري و گفتگو با تك تك كارگران آنان را از این اعتصاب بر حذر کرده بودند. بنا بر این گزارش دركارگاه "نورد350" مهندس منتظري سرپرست كارگاه توانست با توسل به تهديد مانع از اعتصاب كارگران اين كارگاه شود. در همین حال رستوران های موسوم به 7 و 8 كه از رستوران هاي بزرگ ذوب آهن هستند ديروز با بيش از 800 پرس غذاي مازاد مواجه شد كه نشان از اعتصاب موثر كارگران اين ناحيه از ذوب آهن دارد. لازم به یادآوری است كارگران قراردادی ذوب آهن اصفهان علي رغم مشكلات چندين برابرشان به علت نگراني درباره آينده شغلي خود محتاطانه عمل كرده و در اعتصاب ديروزحضور پر رنگي نداشتند. اعتصاب دیروز کارگران ذوب آهن اصفهان در حالی آغاز شده است که بسیاری از کارگران روز کار (جنرال شيفت)كه ديروز پس از چند روز تعطيلي بر سركار حاضر شده بودند از اعتصاب مطلع نبودند و پس از دریافت خبر اعتصاب اعلام کرده اند در روز هاي آينده به اعتصاب خواهند پیوست. بر اساس گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران با توجه به امكان سرايت اعتصاب به بخش هاي ديگر كارخانه ذوب آهن اصفهان، احتمال زيادي وجود دارد مديران شركت به روش هاي سخت گيرانه تري براي مقابله با اعتصاب متوسل شوند و حضور مكرر و كم سابقه نيروهاي انتظامات در كارگاه ها خود گویای پیش در آمد چنین سخت گیریهایی است. بنا بر خبر رسیده به اتحادیه، به علت اهميت وگستردگي كارخانه ذوب آهن، اداره كل اطلاعات استان مستقيما و از نزديك روند تحولات و اعتصاب در این کارخانه را دنبال مي كند. اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن حمایت قاطعانه از اعتصاب نمادین کارگران ذوب اهن اصفهان، آنان را به اتحاد و همبستگی بیشتر برای رسیدن به خواستهای بر حق شان فرا میخواند و از عموم کارگران، تشکلهای کارگری و نهادهای مرتبط با جنبش کارگرای میخواهد تا متحدانه از اعتصاب نمادین کارگران ذوب آهن اصفهان حمایت کنند.
درآمد 70 درصد از كارگران كمتر از نصف درآمد سرانه ملى ايسنا در حالى كه چندى پيش وزير امور اقتصادى و دارايى اعلا‌م كرده بود درآمد سرانه كشورمان بيش از 10 هزار دلا‌ر (ماهانه حدود 900 هزار تومان) است اما به گفته مقامات كارگرى و كارفرمايي، متوسط حقوق كارگران كشور حداكثر 300 هزار تومان است كه به عبارتى مي‌توان گفت هشت ميليون كارگر كشور به‌طور متوسط كمتر از نصف درآمد سرانه ملى حقوق يا همان دستمزد دريافت مي‌كنند. ‌ هوشنگ حاجتى ‌رئيس مجمع عالى نمايندگان كارگر كشور در اين مورد به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: <هرچند حداقل مزد كارگران در امسال حدود 220 هزار تومان اعلا‌م شده بود اما با احتساب مزايا براى كارگران، آنها حداكثر تا سقف 300 هزار تومان به صورت متوسط حقوق دريافت مي‌كنند.> ‌ وى در ادامه بخشى را كه در آن كارگران بيشترين مزد را دريافت مي‌كنند بخش صنعت عنوان و بيان مي‌كند: <بخشى هم كه كارگران آن كمترين مزد را دريافت مي‌كنند بخش كشاورزى است زيرا بيشتر كشاورزان به نوعى براى تامين نيازهاى خودشان فعاليت مي‌كنند.> ‌ عبدالحميد محمدى نماينده كارگران در شوراى عالى كار ‌نيز در مورد دريافتى كارگران، به حق اولا‌د، مسكن و مزاياى ديگرى كه كارگران علا‌وه‌بر مزد خود دريافت مي‌كنند اشاره مي‌كند و مي‌گويد: <اصولا‌ در كشور دريافتي‌هاى كارگران كمتر از 250 هزار تومان نيست.> ‌ وى با تاييد اين مطلب كه كارگران بخش صنعت بيش از سايرين درآمد دارند، اضافه مي‌كند: <در بخش صنعت به‌طور متوسط كارگران بيش از 350 هزار تومان دريافت مي‌كنند كه البته درصد اين نوع كارگران كم است و 25 درصد كارگران رسمى جامعه كارگرى را شامل مي‌شوند.> ‌ محمدى هم بخش كشاورزى را بخشى مي‌داند كه در آن كارگران كمترين مزد را دريافت مي‌كنند زيرا كشاورزان تحت پوشش قانون كار نيستند و خيلى از آنها حمايت نمي‌شود. ‌ ولي‌الله صالحى نماينده ديگر كارگران در شوراي‌عالى كار نيز در اين مورد مي‌گويد: <ميانگين مزد در كل كشور در بعضى از مناطق بيشتر از حداقل مزد است ولى در مجموع در واحدهاى توليدى كشور اين مقدار بالا‌ى 350 هزار تومان نيست.> ‌ وى ادامه مي‌دهد: <چون بيشتر كارگران كشور قراردادى هستند بنابراين بيشتر كارگران در سطوح پايين مزد مي‌گيرند ولى اگر اين افراد استخدام رسمى باشند، بهره‌ورى آنها نيز بالا‌ خواهد رفت و مزد بيشترى را نيز دريافت مي‌كنند.> ‌ اصغر برشان نماينده سابق كارگران در شوراي‌عالى كار نيز متوسط حقوق كارگران را با احتساب عيدى و پاداش ماهانه و مزاياى ديگر پايين‌تر از 300 هزار تومان نمي‌داند و مي‌گويد: <دريافتى هر كارگر بستگى به نوع تخصص و ميزان اضافه‌كارى و ويژگي‌هاى ديگر او دارد اما چون بيش از 70 درصد كارگران كشور قراردادى هستند بنابراين اين تعداد حداقل مزدى هستند و حداقل مزد را دريافت مي‌كنند.> ‌ وى در ادامه با اشاره به روند صعودى تعداد كارگران قراردادى و پيمانى كشور عنوان مي‌كند: <بيش از 50 درصد اين كارگران متاهل هستند و با احتساب مزايايى كه به افراد متاهل داده مي‌شود، دريافتي‌شان كمى بيشتر از حداقل مزد اعلا‌م شده است، اما به هر حال پايين‌تر از 300 هزار تومان دريافت نمي‌كنند.> ‌ علا‌وه بر مقامات كارگري، مقامات كارفرمايى كشور نيز در اين مورد حرف‌هاى جديدى مي‌زنند. يك مقام كارفرمايى با بيان اينكه هيچ موقع يك حداكثر يا حد متوسط براى دريافت حقوق كارگران نداشته و نداريم، اظهار مي‌كند: <اين موضوع حتى در بخش‌هاى دولتى و خصوصى نيز متفاوت است.> ‌ عباس وطن‌پرور در اين مورد اضافه مي‌كند: <در كشورى كه به مقاوله‌نامه‌ها‌ى مربوط به مزد سازمان بين‌المللى كار (‌) ILO پيوسته‌است، حداقل مزد بر مبناى متوسط درآمد سرانه آن كشور محسوب مي‌شود و در آن كشور دستمزد را كمتر از 50 درصد درآمد سرانه ملى اعلا‌م نمي‌كنند.> ‌
گزارشی از زندگی در کوره پز خانه ها و بازيافت زباله ها:کبري، زنی که در ميان زباله ها و کوره پزخانه ها "گل های زندگی" می کارد ميدان زنان دقيقا در فاصله ای چند کيلومتری از نشان پيشرفت تجاری و اقتصادی تهران "برج پر جاذبه ی ميلاد" در منطقه ای به نام محمود آباد و اشرف آباد(جنوب شرقی تهران بزرگ) مجرمانی درپست ترين شرايط روزگار می گذرانند،مجرمانی که بزرگترين جرم نابخشودنی آنان مهاجرت و از آن بدتر اسارت در چنگال فقر و سيه روزی و محروميت است که در واقع جامعه ی بيرحم سرمايه داری فقط به فراموشی آنان بسنده نکرده بلکه در بدترين شرايط ممکن آنان را به بن بست کشانده و شاهد فقر و نابودی تدريجی آنان است، بی آن که خم به ابرو آورد. اگر چه در اين منطقه و ديگر مناطق جنوب تهران و ديگر کلان شهرها کم نيستند شمار مردمی که بواسطه ی ناتوانی از تامين زندگی روزمره به طور اتوماتيک به حاشيه ها رانده شده و در بدترين شرايط اقتصادی, محيطی و بهداشتی و غذايی به سر می برند؛ اما نکته ی قابل توجه آن است که اين شکاف عظيم اجتماعی و اقتصادی و تبعيض و نابرابری موجود حتی در کمترين فاصله ها از نقاط مرفه و پر زرق و برق پايتخت, به رغم ادعای دولتمردان بسيار عميق تر و فاجعه بارترخودنمايی می کند و پرداختن به آن نه از جهت جديد بودن و يا عجيب بودن قضيه است چون شواهدی از اين دست در جامعه ی نابرابر و دو قطبی ايران ديريست همچون يک بيماری اجتماعی, جامعه را درگير ساخته است,بلکه هدف از بيان اين پديده ها و ديگر مسايل انسانی بذل توجه جامعه جهت بکارگيری راهکارهای اساسی در تقليل و پايان دادن به مسايل لاينحل انسانی و اجتماعی است. در قسمتهای جنوبی تهران در منطقه ی پاکدشت، محمود آباد، اشرف آباد و شمس آباد و.... تمرکز کوره های آجرپزی و بازيافت زباله و ايجاد کار فصلی برای خيل عظيم کارگران بيکار ديگر شهرستانها و روستاهای مناطق محروم و دورافتاده ی کشوراز جمله کردستان,خراسان ,آذربايجان و....و حتی مهاجران افغان , باعث جذب و روی آوردن کارگران فصلی به همراه خانواده هايشان به اين نقاط شده است. اين مناطق جز مناطق حومه ی شهر به حساب آمده و هنوز فاقد سيستم فاضلاب و آب آشاميدنی سالم و ديگر امکانات بهداشتی لازم می باشند و بدتر از آن اين که در هر يک از واحد های مسکونی کارگران که بخشی از آنها را نوجوانان بين 13 تا 17 ساله ای تشکيل می دهند که مطلقاً از خواندن ونوشتن و حتی اندکی سواد بهره مند نيستند و همچنين از داشتن حمام و حداقل زندگی محرومند و برای حمام رفتن بايد مسافتی طولانی تا شهر را طی کنند و غذايشان را که لقه نانی بيش نيست در ميان بوی مشمئز کننده و تلی از زباله های تفکيک شده و نشده می خورند و در آلونک هايی که در همان محيط جمع آوری زباله ها ساخته شده و بجای درب، پتو يا پلاستيکی از آن آويزان است تا تن اين کارگران کوچک خسته از کار روزانه را از سرما و گرمای بيابان محفوظ دارد و اينان به شکل دسته جمعی و مجرد زندگی می کنند و اين کارگران مهاجر به دليل بيرون راندن خانواده ها به کشورهای خود، معمولا خانواده ای ندارند. و اين کودکان که در ايران بدنيا آمده اند از داشتن هرگونه کارت و هويت شناسايی محرومند. اما در بالای تپه ای کمی بالاتر محله ای ديگری وجود دارد که معمولا کارگران با خانواده هايشان در اينجا زندگی می کنند که اتاق هايشان در بهترين شکل آن دو اتاق تو در تو بيشتر نيست که گاه بيش از 10 نفر اعضای يک خانواده زندگی می کنند. در اين آلونکهای قديمی و غيراستاندارد که در بيشتر موارد سقف و ديوارها ترک برداشته و در حال فرو ريختن است خانواده های کارگران در هوای دم کرده و نمور اتاق در معرض خطر انواع بيماری های تنفسی و پوستی قرار دارند ,سرويس بهداشتی و حمام مشترک برای ساکنان هر کوچه به صورت عمومی وجود دارد و تنها منبع آب ساکنان هر کوره يک شير آب در محوطه ی باز اطراف آلونک ها می باشد که زنان کارگران که خود نيز کارگران کمکی به حساب می آيند به شست و شوی لباسها و ظروف می پردازند که به دليل تراکم گاه شايد مجبور به برنامه ريزی قبلی و تعيين نوبت استفاده از شير آب می شوند و علاوه برآن جمع شدن آب در چاله های مسير باعث ايجاد گل و لای و مخصوصا سخت تر شدن تردد ساکنان و جمع شدن حشرات موذی می شود. از همه ی اينها گذشته نزديکی فاضلاب های صنعتی و شهری به اين محل باعث آلوده بودن هوا و حتی گاهی اختلالات تنفسی می شود. محل بازی کودکان فضای باز اطراف کوره و جوی های آلوده به فاضلاب های اطراف بوده که در شرايط معمول حداقل عارضه ی آن برای کودکان در تماس بودن با مواد خطر زای فاضلابهاست و در فصول گرم سال آلودگيهای جدی تر سلامت آنان را به خطر می اندازد طوری که بيشتر کودکان ساکن اين مناطق مبتلا به انواع عفونت های تنفسی و بيماريهای ريوی و آسم می باشند. ساکنان اين مناطق به دليل پرت بودن منطقه و خارج بودن از مسير اتوبوس های شهری و ديگر وسايل نقليه عمومی, امکان دسترسی به امکانات شهری از جمله بهداشت و درمان و آموزش و پرورش را نداشته و کودکان از مدرسه و ديگر خدمات اموزشی محروم می باشند و به دليل بيکاری کارگران در فصل سرما و نبودن امکان تردد روزانه برای کارگران مرد جهت اشتغال در ديگر بخشهای خدماتی شهرتهران و ديگر شهرستانهای اطراف آنان از اوايل پاييز تا آغاز بهار ديگر بيکار بوده و در فصول کاری مجبورند تا از همان درآمد اندکشان به فکرپس انداز برای ماههای بيکاری بوده و در بيشتر موارد همچون بسياری ازديگر شهروندان درجيره ی غذايی روزانه ی آنان نه تنها از انواع ويتامين های لازم خبری نبوده بلکه حتی تامين حداقل مواد غذايی برای خانواده امکان پذير نمی گردد. در بازديد به عمل آمده از اشرف آباد و ساکنان چند کوره و ديدار و گفتگو با زنان و دختران کارگر بيشتر آنان ازبيماری های زنان و کيست های عفونی, ديسک کمر, دردهای عضلانی و.....شکايت داشتند و بالا بودن نرخ خدمات بهداشتی و نداشتن بيمه های تامين اجتماعی آنان را از بهره مندی از خدمات عمومی محروم ساخته که البته در اين محروميت هم کارگران ايرانی و هم غير ايرانی در وضعيتی مشابه به سر می برند و اين نشان می دهد که محروميت اين طيف فقط از غيرايرانی بودن آنان ناشی نمی شود و اين مويد تقسيمات غير انسانی شهروندان به طبقات برخوردار و محروم شده که حتی ساکنان پايتخت را بسيار شديدتر مورد تهاجم قرار داده است اما در حالت معمول مهاجران افغانی به دليل نداشتن هويت ايرانی و شناسنامه و کارت ملی ايرانی به عنوان جمعيت مازاد از هر گونه خدمات اجتماعی از جمله تحصيل در مدارس عادی محروم می باشند که بر ديگر مشکلات اين بخش از کارگران افزوده می گردد. اما نکته ی قابل توجه اين که متاسفانه در ميان همين قشر محروم باز دسته بندی افراد به محروم و محرومتر وجود دارد طوری که خود ساکنان به اين مسئله اشاره کرده و از آن شکايت داشتند و اين نشان از آن است که حتی قشر ضعيف جامعه به دليل ناآگاهی از حقوق خود وتحليل ريشه های محروميتشان خود به نوعی شکاف موجود را دامن می زنند. در ميان همه ی نارساييها و مشکلات ساکنان اين منطقه بهترين نقطه ی اميدوار کننده نفوذ ان جی او های مدنی در اين مناطق جهت ارتقای وضعيت اين ساکنان هم از لحاظ فرهنگی , بهداشتی و.... حتی در سطحی نازل می باشد. از آن جا که ساکنان اين منطقه به دلايل ذکر شده امکان تحصيل در مراکز رسمی را ندارند ان جی او "گل های زندگی" به پی گيری های مستمر خود اقدام به داير کردن کلاسهای درسی دوره ی ابتدايی و نيز زبان, کامپيوتر, حسابداری و بهداشت برای دختران جوان نموده است که بنا به اظهارات دختران نقطه ی روشن اميدواری ساکنان به وجود افرادی بود که هنوز در کشاکش رقابت سرمايه دغدغه ی اجتماع را دارند و برای ساختنش در تلاشند و از آن مهمتر به زن جوان و پر همتی برخورديم که با جثه ی ريز اما همت و اراده ی بلند از تمام آنچه داشت برای کمک به کودکان و نوجوانان مايه می گذاشت .اين زن بزرگ که براستی گنجينه ی انسانيت و همنوع دوستی و مبارزه برای زندگی بهتر است کبری غلامی نام دارد که مادر 4 بچه واز مهاجران افغانی است و به همين دليل فاقد شناسنامه بوده و توانسته است تحصيلات ابتدايی رافقط تا سطح 5 ابتدايی داشته باشد,اما با همت و تلاش پی گير از همه ی توانش برای کمک به ديگر هم سرنوشتانش به همراه همسرش دلسوزانه تلاش می کند,اين انسان آزاده با قرار دادن خانه ی محقرش در اختيار ان جی او به عنوان کلاس درس و نيز همکاری با اعضای انجمن به عنوان معلم ابتدايی به کودکان درس می دهد و با چنان تلاش و شوری کارش را انجام ميدهد که شايد اين درجه از اشتياق را نتوان به آسانی در جايی يافت. او که در تمام ساعات ديدار با لبخند گرم و چهره ی مهربانش پذيرای ما بود,بسيار آرام و مسلط دردها را می شناخت و با تمام شعور و انرژی برای کمک به ديگر همنوعانش در تلاش بود طوری که با ديدن آن همه احساس مسئوليت نمی شد شاد و اميدوار نشد . به راستی دنيا به وجود چنين انسانهايی بزرگ و ارزشمند نياز دارد تا بتواند جای امنی برای زندگی و آرامش همگان باشد و همچنين جا دارد تا به تلاش دوستان در ان جی او "گلهای زندگی" آفرين گفت.دستهايتان را به گرمی ميفشارم. ثريا محمدی- کانون دفاع از حقوق زنان وکودکان
کارگران کارخانه نوشاب دو روز است در اعتصاب بسر می برند بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران کارخانه نوشاب در تهران از دیروز دوازدهم اسفند ماه در اعتراض به عدم پرداخت عیدی 5ماه از دستمزدهایشان دست به اعتصاب زدند. این کارگران پس از اعتصاب، دیروز و امروز در پشت درهای کارخانه با در دست داشتن پلاکاردهایی تجمع اعتراض آمیز برگزار کرده و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند. بنا بر این گزارش دیروز هیچیک از مسئولین کارخانه و یا نهادهای دولتی به اعتصاب کارگران توجهی نکردند اما با تداوم اعصاب امروز سیزدهم اسفند ماه یکی از نمایندگان اداره کار و مامورین اداره اطلاعات در محل کارخانه حاضر شدند و طی جلسه ای که با حضور مدیر عامل کارخانه و نماینده های کارگران برگزار شد مسئله عدم پرداخت دستمزدهای کارگران مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه نماینده اداره کار در کمال وقاحت برای ساکت کردن کارگران اعلام کرد بسیاری از کارخانجات 6 ماه و بیشتر از آن دستمزدهای کارگران خود را نداده اند و شما نباید بر پرداخت همه دستمزدهایتان اصرار کنید. نماینده های کارگران در مقابل این اظهارات اعلام کردند دریافت دستمزد بدیهی ترین حق کارگر است و شاید در کارخانه های ورشکسته پرداخت دستمزد کارگران با مشکل مواجه شود اما کارخانه نوشاب با ظرفیت تمام و دو شیفته مشغول کار است و کارفرمای این کارخانه قصد سوء استفاده از کارگران را دارد. در پایان این جلسه توافق شد کارفرما از پنج ماه دستمزدهای معوقه کارگران و دو ماه عیدی آنان، سه ماه را تا پایان اسفند ماه و چهار ماه دیگر را بعد از تعطیلات پرداخت کند و به این ترتیب جلسه مزبور پایان گرفت. اما با گذشت چند ساعت از این جلسه، مدیر عامل کارخانه به کارگران اعلام کرد هیچ پولی در کار نیست و درب کارخانه را می بندیم. این اظهارات وی کارگران را به خشم آورد و آنان با قاطعیت به مدیر عامل اظهار داشتند شما چه کسی هستی که درب کارخانه را ببندی، اگر جرات دارید اینکار را بکنید تا آنوقت ببینید کارگران چه میکنند. با پیش آمدن وضعیت فوق کارگران نوشاب قاطعانه اعلام کردند فردا نیز به اعتصاب خود تا تحقق خواست هایشان ادامه خواهند داد و در صورت لزوم اعتراضات خود را تشدید خواهند کرد. لازم به یادآوری است کارخانه نوشاب حدود 250 نفر کارگر دارد که اکثریت آنان با قرارداد رسمی در این کارخانه مشغول بکار هستند. اتحادیه آزاد کارگران ایران عدم پرداخت دستمزدهای کارگران را از سوی صاحبان سرمایه یک رویکرد آگاهانه و ضد انسانی برای تحمیل شرایط هر چه برده وارتر بر طبقه کارگر ایران ارزیابی میکند که روز بروز بر ابعاد آن بشدت افزوده میشود، بطوری که بر اساس گزارشات منابع خبری اتحادیه، در دو ماه پایانی امسال اغلب کارفرمایان به نحو بی سابقه ای در تلاش هستند به هر ترتیبی که شده از پرداخت دستمزدهای کارگران خودداری کنند. ما عدم پرداخت دستمزدها را یک جنایت آشکار در حق کارگران و خانواده های آنان میدانیم و عدم پرداخت دستمزدهای کارگران را با ابعادی که طی دو ماه اخیر این مسئله پیدا کرده است یک هشدار و زنگ خطری برای طبقه کارگر ایران ارزیابی میکنیم که باید هوشیارانه مورد توجه عموم رهبران و نماینده های کارگری در سطح کشور قرار بگیرد.
تجمع اعتراضی کارگران نساجی خامنه در مقابل استانداری آذربایجان شرقی بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سیزدهم اسفند ماه 87 کارگران نساجی خامنه در اعتراض به عدم تحقق وعده های مسئولین استانداری آذربایجان شرقی مبنی بر پرداخت مبلغ پانصد هزار تومان علی الحساب به کارگران، در مقابل این استانداری دست به تجمع اعتراضی زدند. مسئولین استانداری آذربایجان شرقی در تجمع مورخه 13/11/87 به این کارگران وعده داده بودند به هر کدام از کارگران نساجی خامنه مبلغ 500 هزار تومان برای گذران زندگی وام پرداخت خواهد شد و سپس این مبلغ از محل دستمزدهای معوقه کارگران کسر خواهد گردید. اما با گذشت یکماه از این وعده و مراجعات مکرر نماینده های این کارگران به استانداری و بانکهای مربوطه چیزی جز سر دواندن عاید کارگران نساجی خامنه نشده است. کارگران نساجی خامنه در اعتراض به این وضعیت از ساعت 8 صبح امروز پس از تجمع در مقابل کارخانه به سوی شهر تبریز حرکت کرده و از ساعت 10 صبح با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل استانداری آذربایجان شرقی دست به تجمع اعتراضی زدند. بنا بر این گزارش پس از تجمع کارگران نساجی خامنه در مقابل استانداری، نیروهای انتظامی بلافاصله در محل حاضر شدند و تلاش کردند پلاکاردها را از دست کارگران بگیرند اما با مقاومت شدید کارگران مواجه شده و احتمال درگیری میان آنان و نیروهای انتظامی شدت گرفت. بدنبال این وضعیت و مقاومت کارگران، نیروهای گارد ویژه نیز در محل مستقر شدند اما کارگران حاضر به جمع کردن پلاکاردهای خود نشدند و نیروهای انتظامی ناچار گشتند برای آرام کردن کارگران یکی از درجه داران این نیرو را که مورد خشم کارگران قرار گرفته بود از محل دور نمایند. از سوی دیگر مسئولین استانداری تلاش زیادی کردند تا با نماینده های کارگران در محل استانداری مذاکره کنند اما کارگران حاضر به مذاکره نشده و اعلام نمودند ما مذاکره ای نداریم و خواهان تحقق فوری وعده ای هستیم که داده اید. در نتیجه این وضعیت و مقاومت قاطعانه کارگران یکی از مسئولین استانداری به ناچار در میان آنان حاضر شد و اعلام کرد همه چیز برای دریافت وام حاضر است و از نماینده ها درخواست کرد اسناد و نامه های مربوط به وام را دریافت کرده و به بانکهای سپه و صادرات ببرند. سپس نماینده های کارگران این اسناد را تحویل گرفته و آنها را به شعبات استانی بانکهای مربوطه بردند و این بانکها همانجا دستور پرداخت 500 هزار تومان وام به هر یک از کارگران نساجی خامنه را به شعبه های شهرستان شبستر ابلاغ کردند. کارگران نساجی خامنه پس از انجام امور فوق توسط نماینده هایشان، در ساعت 15 بعد از ظهر به تجمع خود در مقابل استانداری آذربایجان شرقی خاتمه داده و عازم شهر خود شدند. کارگران نساجی خامنه تصمیم دارند فردا بصورت دسته جمعی به شعبات بانکهای سپه و صادرات که در مرکز شهر شبستر قرار دارند مراجعه کنند. این کارگران اعلام کرده اند چنانچه فردا خللی در روند پرداخت وام به آنان ایجاد شود روز شنبه هفده اسفند ماه عازم تهران خواهند شد و به تجمعات خود ر مقابل نهادهای مسئول دولتی ادامه خواهند داد. لازم به یادآوری است کارگران نساجی خامنه 20 ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند و علیرغم صدور حکم بازگشت به کار کارگران توسط هیئت حل اختلاف اداره کار تبریز کارفرما از راه اندازی کارخانه خودداری میکند و حاضر به پرداخت دستمزدهای معوقه آنان نیست. کارگران نساجی خامنه در تداوم مبارزات خود برای دستیابی به مطالبات شان حکم بازداشت مدیر عامل کارخانه را نیز گرفته اند اما تلاش آنان در بازداشت مدیر عامل به دلیل اینکه حکم مزبور سیار نیست و مامور جلب حق بازرسی از منزل یا محل کار مدیر عامل را ندارد تا کنون ناکام مانده است. کارگران نساجی خامنه به صدور حکم جلب مدیر عامل کارخانه به نحوی که فوقا به آن اشاره شد معترض هستند و آنرا سر دواندن خود از سوی نهادهای مسئول میدانند.
گسترش و تداوم اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران از روز دهم اسفند ماه که اعتصاب نمادین کارگران ذوب آهن اصفهان از طریق عدم دریافت غذای کارخانه از قسمتهای مختلف این کارخانه منجمله کارگاههای نورد650، نورد500 و نورد300 بخش فولادسازي- به ويژه كارگاه ريخته گري - مديريت آبرساني و رستوران 7 و8 و سایر قسمتها آغاز شد، از روز یازدهم اسفند ماه بخشي از كاركنان آزمايشگاه مركزي، هدايت فني راه آهن و ... نيز به اعتصاب پيوستند و دیشب در حالی که اعتصاب کارگران در قسمتهای فوق با قدرت ادامه داشت كارگران كوره بلند نیز با جمع آوري ژتون هاي غذا، آنها را پاره كرده و به همکاران اعتصابی خود در سایر قسمتها ملحق شدند. بنا بر این گزارش امروز 12 اسفند ماه کارگران راه آهن نیز همراه با سایر کارگران از دریافت غذای کارخانه خودداری کردند و بدین ترتیب اعتصاب نمادین کارگران ذوب آهن اصفهان با پیوستن تدریجی بسیاری از بخشهای کارخانه به اعتصاب، ابعاد و دامنه هر چه بیشتری پیدا کرد. دیروز 11 اسفند ماه رستوران 7و8 که نزدیک به کانون اعتصاب است با 1400 پرس غذای مازاد مواجه شد. اتحادیه آزاد کارگران ایران با حمایت قاطعانه از اعتصاب نمادین کارگران ذوب آهن اصفهان، خواهان رسیدگی فوری به خواست های آنان است و از کارگران سایر قسمتهای کارخانه ذوب آهن میخواهد با پیوستن به همکاران اعتصابی خود، در صفی متحد و یکپارچه خواهان بر آورده شدن فوری و بی کم و کاست تمامی مطالبات خود شوند.
مطالبات کارگران ذوب آهن اصفهان به شرح زیر است:1 افزایش سقف وام مسکن همانند مجتمع فولاد وپرداخت ما به التفاوت آن به کلیه کارکنان(نه فقط تعاونی مسکن) 2. پرداخت حق جذب همانند مجتمع فولاد 3. پرداخت پاداش به کارگران همه شرکت ها به دلیل سهم همه آنها در تولید 4 .تامین امکانات رفاهی و تفریحی وسیاحتی(بن خرید رستوران کارت سفر لوازم ورزشی و...) 5 .پرداخت ژتون پذیرایی به پرسنل کلیه شرکت ها 6 .پرداخت عادلانه حقوق پرسنل شرکتی و افزایش سهم آنها از وجوه پرداختی ذوب آهن به شرکت ها 7 .برقراری بیمه تکمیلی درمان برای کلیه پرسنل همانند مجتمع فولاد 8 .رسیدگی به وضع رقت بار بازنشستگان ذوب آهن(که خود را در آیینه آنها می بینیم) وعملی شدن قول های مسئولین ارشد استان به ایشان

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در باره تهاجم گسترده به سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت محمد حیدری مهر و قربان علیپور و احضار اعضای هیئت مدیره سندیکای هفت تپه امروز 12 اسفند ماه دو نفر دیگر از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به نامهای محمد حیدری مهر و قربان علیپور توسط اداره اطلاعات شوش بازداشت شدند و مامورین این اداره امروز با مراجعه به منازل چهار نفر دیگر از اعضای هیئت مدیره این سندیکا به نامهای علی نجاتی، جلیل احمدی، نجات دهلی و فریدون نیکوفر، آنان را به اداره اطلاعات احضار کردند و قرار است این کارگران فردا به اداره اطلاعات شهرستان شوش مراجعه کنند. علی نجاتی رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه پس از بازداشت در ساعت 20 شب مورخه 10/12/87 صبح روز بعد آزاد شده بود که امروز به همراه دیگران بار دیگر به اداره اطلاعات احضار شد. بازداشتها و احضار امروز اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در شرایطی میگیرد که هنوز رحیم بسحاق و رضا رخشان از اعضای هیئت مدیره این سندیکا همچنان در بازداشت اداره اطلاعات شوش قرار دارند. همزمان با بازداشت گسترده اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و ایجاد فضای رعب در میان کارگران، اداره اطلاعات شوش به اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و سایر کارگران اعلام کرده است هر طوری شده و حتی با ده نفر کارگر، شورای اسلامی کارخانه را بر پا خواهد کرد. اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت گسترده و احضار اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه را قویا محکوم میکند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط اعضای بازداشتی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و توقف احضار ها و بازداشتهای آنان است و بدینوسیله از عموم کارگران و نهادهای کارگری در ایران و سراسر جهان میخواهد متحدانه در برابر تعرض به سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ایستادگی کنند و اجازه ندهند با تهدید و بازداشت اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، شورای اسلامی ضد کارگری در شرکت نیشکر هفت تپه با زور و تهدید و سرکوب بر پا شود. ما همچنین کارگران نیشکر هفت را به مقاومت در برابر اقدامات ضد کارگری جاری در نیشکر هفت تپه فرا میخوانیم و از آنان میخواهیم با حمایت متحدانه از نمایندگان منتخب خود، متضمن حفظ سندیکای نیشکر هفت تپه و دفاع از منافع طبقاتی خود باشند. رونوشت به : آی تی یو سی
کارگران ایران خودرو دستگیری اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه را محکوم می کنند دوستان و همکاران گرامیبنا بر گزارشهای دریافتی درحالی که عبدالرحیم بسحاق رئیس هیات مدیره از 4 اسفند ماه در بازداشت به سر می‌برد امروز دهم اسفند ماه 87 پس از بازداشت رضا رخشان عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در ساعت 16، حدود ساعت 20 علی نجاتی رئیس هیئت مدیره سندیکای نیشکر هفت تپه نیز بازداشت شد. به گفته‌ی فعالان کارگری در منطقه این بازداشت‌ها در جهت فشار به فعالین سندیکا و انحلال آن صورت می‌گیرد. این اقدام‌ها پس از آن صورت گرفته که نهادهای دولتی برای تشکیل شورای اسلامی کار انتخاباتی را برگزار کردند که با استقبال بسیار کم و 2 درصدی کارگران مواجه شد. در حقیقت تمامی این اقدامات اعمال فشاری است بر روی فعالیت و اعضای سندیکای شرکت کارگران نیشکر هفت تپه ما جمعی از کارگران ایرانخودرودستگیری کارگران نیشکر هفت تپه از جمله عبدالرحیم بسحاق رئیس هیات مدیره و رضا رخشان عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و علی نجاتی رئیس هیئت مدیره سندیکای نیشکر هفت بازداشت و محاکمه فعالان جنبش کارگری، فعالان جنبش زنان، مدافعان حقوق بشر، دانشجویان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران،وبلاگ‌نویسان و سایر فعالان اجتماعی را محکوم می کنیم جرم این انسان‌های شریف آزادی‌خواهی ،عدالت‌طلبی و دفاع از حقوق مسلم انسانی است. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید وشرط همه‌ی زندانیان سیاسی، فعالان کارگری و فعالان اجتماعی هستیم. جمعی از کارگران ایرانخودرو.
گزارش تکمیلی راهپیمائی متحدانه کارگران صنایع فلزی به سمت مجتمع قضائی یافت آباد بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز 11 اسفند ماه ساعت 30/8 صبح بیش از سیصد نفر از کارگران صنایع فلزی شماره 2 در اعتراض به حکم بازداشت 6 نفر از همکاران خود، با در دست داشتن پلاکاردهایی به سوی مجتمع قضائی یافت آباد دست به راهپیمائی زدند. حکم بازداشت 6 نفر از کارگران صنایع فلزی با بهانه به گروگان گرفتن مدیر عامل کارخانه توسط این کارگران از سوی یکی از قضات مجتمع قضائی یافت آباد صادر شده بود. حکم بازداشت این کارگران در حالی از سوی این قاضی صادر گردیده است که قبلا مدیر عامل کارخانه با امضای نامه ای بر حضور داوطلبانه خود در کارخانه صحه گذاشته است. بنا بر این گزارش راهپیمائی کارگران صنایع فلزی از مقابل کارخانه در خیابان 17 شهریور شروع و تا مقابل مجتمع قضائی یافت آباد در نزدیکی میدان معلم در بلوار یافت آباد ادامه پیدا کرد و به محض رسیدن کارگران به مقابل این مجتمع قضائی، آنان را به مسجد مجتمع هدایت کردند. کارگران صنایع فلزی که در این راهپیمائی پلاکاردهایی حول 10 ماه دستمزد معوقه خود و اعتراض به حکم صادره بر علیه همکارانشان در دست داشتند در طول مسیر راهپیمائی که بمدت 30/1 طول کشید مورد استقبال کارگران سایر کارخانه ها و کارگران بازار آهن قرار گرفتند. در خیابان 17 شهریور هنگام عبور کارگران صنایع فلزی از مقابل درب کارخانه آردل، کارگران این کارخانه با تجمع در پشت درهای بسته که هیچ روزنه ای به بیرون نداشت با هورا کشیدن به کارگران صنایع فلزی ابراز احساسات کردند و پس از ابراز احساسات متقابل از سوی کارگران صنایع فلزی، کارگران آردل با بالا بردن پلاکاردی مبنی بر عدم دریافت چهار ماه از دستمزدهایشان به ابراز احساسات خود ادامه دادند. در ادامه مسیر راهپیمایی کارگران صنایع فلزی، حدود سی نفر از کارگران بازار آهن نیز با دادن شعار "درود بر کارگر" از کارگران صنایع فلزی استقبال کردند و تعدادی از کارگران ساختمانی در همان حوالی با بالا بردن مشتهای گره کرده خود و دست زدن به کارگران صنایع فلزی به آنان ابراز احساسات نمودند. در مجتمع قضائی یافت آباد پس از تجمع کارگران در مسجد این مجتمع یکی از مسئولین قضائی در میان کارگران حاضر شد و پس از گفتگو پیرامون صدور حکم بازداشت 6 نفر از کارگران، به آنان اعلام شد این حکم اجرا نمیشود و از کارگران درخواست شد با انتخاب نماینده هایی و پس از حضور مدیر عامل کارخانه در محل مجتمع قضایی این مسئله مورد پیگیری بیشتر قرار بگیرد. لازم به یادآوری است تلاش امروز مسئولین مجتمع قضائی یافت آباد برای پیدا کردن مدیر عامل کارخانه نتیجه ای نداد و مقرر گردید به محض پیدا کردن مدیر عامل کارخانه و حضور وی در مجتمع قضائی دو نفر از نماینده های کارگران که امروز برای پیگیری مسئله از سوی کارگران انتحاب شدند به این مجتمع بیایند تا مسئله صدور حکم بازداشت 6 نفر از کارگران مورد رسیدگی دقیقتر قرار بگیرد. از سوی دیگر نماینده های شورای اسلامی کارخانه صنایع فلزی علیرغم راهپیمائی کارگران در اعتراض به صدور حکم بازداشت 6 نفر از همکاران شان و اراده متحدانه آنان برای لغو این حکم، در اقدامی مماشات جویانه پس از رسیدن کارگران به مقابل مجتمع قضائی از آنان سوال کردند آیا سند ملکی برای قرار وثیقه خود آورده اند!! اتحادیه آزاد کارگران ایران بر عزم و اراده متحدانه کارگران صنایع فلزی در دفاع از همکاران خود درود می فرستد و راهپیمائی متحدانه امروز آنان را در دفاع از همکاران شان حرکتی نوین و رو به پیش در جنبش کارگری ارزیابی میکند که بی تردید به شکوفایی بیش از پیش جنبش کارگری و ارتقا سطح مبارزات کارگران در سراسر کشور یاری خواهد رساند.
تلاش مجدد عوامل کارفرما و اداره اطلاعات برای انجام انتخابات شورای اسلامی در نیشکر هفت تپهنیروهای امنیتی همسر رضا رخشان را سوار بر ماشین کرده و بشدت مورد اهانت و تهدید قرار دادند صبح امروز 11 اسفند ماه ساعت 8 صبح افسانه فرهادی پور همسر رضا رخشان به اداره اطلاعات شهرستان شوش مراجعه کرد و ضمن اعتراض شدید به بازداشت رضا رخشان خواهان ملاقات با وی شد اما این اداره از وضعیت رضا رخشان اظهار بی اطلاعی کرد و زمانی که وی از مقابل اداره اطلاعات عازم دادگاه شهرستان شوش بود یک خودروی پراید خاکستری رنگ مقابل ایشان پیچید و با اظهار اینکه همسرت را میخواهی سوار شو، وی را با تهدید سوار ماشین کردند. در طول مسیر راننده خودرو با تهدید افسانه فرهادی پور از وی خواست در مود رضا رخشان سکوت کرده و هیچ اقدامی انجام ندهد. شخص مزبور با اظهار اینکه اگر قصد گردش داری، با هم بگردیم وی را بشدت مورد اهانت قرار داد و در نهایت با اعتراض شدید و مقابله افسانه فرهادی پور ناچار شد وی را در مقابل دادگاه شهرستان شوش پیاده کند. افسانه فرهادی پور در ادامه تلاش خود برای کسب اطلاع از وضعیت رضا خشان به دادگاه شهرستان شوش مراجعه کرد و آنجا به وی اعلام کردند جهت اطلاع از وضعیت همسرش به بسیج شهرستان شوش مراجعه نماید. طبق آخرین خبر دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران مسئولین بسیج نیز با اظهارات دو پهلو و اعلام اینکه رضا را به اهواز منتقل کرده اند خبر شفافی در مورد وضعیت رضا رخشان به همسر نامبرده ندادند. بنا بر این خبر دیشب نیز مامورین اداره اطلاعات شهرستان شوش طی تماسی با افسانه فرهادی پور از وی خواسته بودند هیچ تلاشی در مورد رضا رخشان انجام ندهد و در مورد وضعیت وی سکوت کند. در همین حال و درحالی که هم اکنون سه نفر از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به نامهای عبدالرحیم اسحاق، رضا رخشان و علی نجاتی در بازداشت بسر می برند صبح امروز مامورین اداره کار و مسئولین کارخانه نیشکر هفت تپه بار دیگر با چسشباندن اطلاعیه هایی بر دیوارهای کارخانه از کارگران خواسته اند خود را برای نمایندگی شورای اسلامی کارخانه کاندید کنند. بر اساس آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران علیرغم بازداشتهای صورت گفته و ایجاد فضای رعب و وحشت و تبلیغ برای بر پایی شورای اسلامی کارخانه، کارگران نیشکر هفت تپه متحدانه در مقابل ایجاد شورای اسلامی مقاومت کرده اند و از صبح امروز که اطلاعیه مزبور برای کاندید شدن کارگران جهت نمایندگی شورای اسلامی در کارخانه نصب شده است هیچ یک از کارگران خود را کاندید نمایندگی شورای اسلامی نکرده اند.
خبر فوری کارگران صنایع فلزی شماره 2 در حال راهپیمائی به سوی دادگستری یافت آباد هستند بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران بیش از سیصد نفر از کارگران صنایع فلزی شماره 2، دقایقی پیش از کارخانه خارج شده و با در دست داشتن پلاکاردهایی در حال راهپیمائی به سوی دادگستری یافت آباد هستند. بنا براین گزارش دیروز دادگاه یافت آباد به دلیل آنچه که گروگانگیری کارفرما توسط کارگران نامیده شده است حکم بازداشت 6 نفر از این کارگران را صادر کرد و کارگران کارخانه با شنیدن این خبر بشدت خشمگین شده و امروز یازدهم اسفند ماه دقایقی پیش(30/8) در اعتراض به این احکام شروع به راهپیمایی به طرف دادگستری یافت آباد کرده اند. کارگران صنایع فلزی شماره 2 رویهم رفته 10 ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند و اعتراضات تا کنونی این کارگران برای دریافت دستمزدهای معوقه شان علیرغم تجمعات مکرر آنان و وعده های مسئولین نه تنها محققق نشده، بلکه دادگاه یافت آباد حکم بازداشت شش نفر از این کارگران را نیز صادر کرده است.
علی نجاتی بازداشت شد گسترش بازداشتها و احتمال تجمع کارگران نیشکر هفت تپه بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز دهم اسفند ماه 87 پس از بازداشت رضا رخشان عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در ساعت 16، حدود ساعت 20 علی نجاتی رئیس هیئت مدیره سندیکای نیشکر هفت تپه نیز بازداشت شد. بر اساس این گزارش امروز حدود ساعت 19 تعدادی از مامورین امنیتی به منزل علی نجاتی یورش برده و تلاش کردند وی را بازداشت کنند اما با مقاومت سر سختانه همسر وی مبنی بر ارائه حکم بازداشت و تفتیش منزل مواجه شدند و پس از حدود یک ساعت کشمکش ناچار شدند حکم بازداشت علی نجاتی و تفتیش منزل وی را از دادگاه شهرستان شوش تهیه کرده و اقدام به بازداشت و تفتیش منزل وی بکنند. گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران حاکی از این است که احتمال بازداشت تعداد بیشتری از اعضای سندیکای کارگرن نیشکر هفت تپه تا فردا صبح میرود و از سوی دیگر در میان کارگران نیشکر هفت تپه بحث تجمع اعتراضی نسبت به یورش به اعضای هیئت مدیره سندیکا وجود دارد و این کارگران ممکن است فردا صبح دست به یک تجمع اعتراضی بزنند.
امروز دهم اسفند ماه اعتصاب نمادین کارگران ذوب آهن اصفهان آغاز شد بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال فراخوان کارگران ذوب آهن اصفهان به اعتصاب نمادین از طریق عدم دریافت غذای کارخانه، امروز دهم اسفند ماه این اعتصاب هر چند نه بصورت فراگیر و گسترده آغاز شد. بر اساس این گزارش رستورانهای کارخانه ذوب آهن اصفهان امروز به طور کاملا محسوسی خلوت بود و بسیاری از کارگران برای صرف غذا به این رستورانها نرفته بودند. کارگران ذوب آهن اصفهان در شرایطی امروز اعتصاب خود را آغاز کردند که از سوئی بطور معمول اسامی کارگران هنگام دریافت عذا از رستورانهای کارخانه یادداشت میشود و از سوی دیگر مامورین انتظامات کارخانه امروز دست به گشت زنی مرتب در قسمتها و کارگاههای مختلف کارخانه زدند. لازم به یادآوری است به دلیل تعطیلات چند روز گذشته، عده قابل توجهی از کارگران ذوب آهن اصفهان از فراخوان اعتصاب بی خبر بودند و پیش بینی میشود با سرایت خبر اعتصاب به سراسر کارخانه، طی روزهای آینده بر تعداد کارگران اعتصابی افزوده شود.
اخبار مرتبط با اعتصاب نمادین کارگران ذوب آهن اصفهان کارگران ذوب آهن اصفهان دهم اسفند ماه دست به یک اعتصاب نمادین خواهند زد بنا بر ایمیل خبری که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است کارگران رسمی و شرکتی ذوب آهن اصفهان از دهم اسفند ماه با خودداری از دریافت غذای کارخانه دست به یک اعتصاب نمادین خواهند زد. متن این ایمیل خبری به شرح زیر است: "كارگران رسمي وشركتي ذوب آهن اصفهان ازتاريخ دهم اسفند87 در اعتراض به وضعيت نامطلوب كاري وتبعيض هاي پيدا وپنهان دست به اعتصاب نمادين(اعتصاب غذا-خودداري ازدريافت غذاي كارخانه)خواهند زد.ذوب آهن اصفهان حدود ده هزارپرسنل شركتي وهشت هزارپرسنل رسمي دارد. حقوق ومزاياي پرسنل شركتي اختلاف فاحشي(ميانگين 300هزارتومان) با پرسنل رسمي دارد واين كارگران ازامنيت شغلي پاييني برخوردارند. با پوشش خبري اعتراض هماهنگ كارگران رسمي وشركتي ذوب آهن ما را در رسيدن به خواسته هاي بحق مان ياري كنيد" اتحادیه آزاد کارگران ایران با حمایت قاطعانه از اعتراضات کارگران ذوب آهن اصفهان، خود را همدوش کارگران این مرکز مهم کارگری در رسیدن به خواست هایشان میداند و عموم کارگران و تشکلهای کارگری و نهادهای مرتبط با جنبش کارگری را به حمایت از اعتراضات کارگران ذوب آهن اصفهان فرا میخواند. اتحادیه آزاد کارگران ایران طی روزهای آینده با هماهنگی با اعضای خود در اصفهان، اخبار تکمیلی اعتراضات کارگران ذوب آهن اصفهان را به اطلاع عموم خواهد رساند.
بیانیه کارگران ذوب آهن اصفهان در فراخوان به اعتصاب نمادین در روز دهم اسفند ماه به نام خداوند جان وخرد قابل توجه کلیه شاغلین ذوب آهن اعم از رسمی و شرکتی فولاد مردان عزیز توجه داشته باشید که مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان هر دو زیرمجموعه شرکت ملی فولاد می باشند وپرسنل رسمی هر دو شرکت تقریبا هم اندازه اند. وجود زحمت کشانی به نام شرکتی ها باعث شده که این دو مجتمع با سودآوری تمام در راه تولید گام برداشته و طرح های توسعه را نیز اجرا نمایند. حال سوال این است : چگونه است که پرسنل مجتمع فولاد مبارکه که در همسایگی ما هستند از امکانات چندین برابر ما بهره مندند؟ چگونه است که همه کارکنان مجتمع هماهنگ شده وبا اعتصاب غذا به همه مطالبات خود رسیده اند؟ در حالی که شاغلین در ذوب آهن با وجود محیطی کثیف تر و وسایل(تجهیزات) قدیمی و فرسوده و آمار بالای کشته رسمی و شرکتی و آمار روزافزون تولید که سبب فخر مدیران است مورد ظلم مدیران هستند. پرسنل باشرف وبا غیرت همگی هم قسم شده اند تا به حقوق حقه خود دست نیافته اند از تاریخ 10/12/87 لغایت 25/12/87 اعتصاب غذا نموده وهیچ وعده غذایی از کارخانه را استفاده نکنند و در صورتی که به مطالبات خود دست نیافتند مجددا از تاریخ 1/2/87 اعتصاب غذا را ادامه خواهند داد. مطالبات .1افزایش سقف وام مسکن همانند مجتمع فولاد وپرداخت ما به التفاوت آن به کلیه کارکنان(نه فقط تعاونی مسکن) .2پرداخت حق جذب همانند مجتمع فولاد .3پرداخت پاداش به کارگران همه شرکت ها به دلیل سهم همه آنها در تولید .4تامین امکانات رفاهی و تفریحی وسیاحتی(بن خرید رستوران کارت سفر لوازم ورزشی و...) .5پرداخت ژتون پذیرایی به پرسنل کلیه شرکت ها .6پرداخت عادلانه حقوق پرسنل شرکتی و افزایش سهم آنها از وجوه پرداختی ذوب آهن به شرکت ها .7برقراری بیمه تکمیلی درمان برای کلیه پرسنل همانند مجتمع فولاد .8رسیدگی به وضع رقت بار بازنشستگان ذوب آهن(که خود را در آیینه آنها می بینیم) وعملی شدن قول های مسئولین ارشد استان به ایشان جناب آقای سبحانی*! جناب عالی که عضو هیات مدیره مجتمع فولاد مبارکه هم هستید خود بهتر از هر کسی از اجحاف درحق پرسنل ذوب آهن خبردارید واین گناه شما را بسیار سنگین تر می کند که برای احقاق حقوق پرسنل ذوب آهن هیچ کاری نمی کنید. آیا معنی بسیجی بودن همین است؟
کارگران نساجی مازندران دو ماه حقوق معوقه طلب دارند تهران- خبرگزاری كار ایران دبیر اجرایی خانه كارگر استان مازندران از وضعیت بحرانی و سخت معیشتی كارگران كارخانه نساجی مازندران خبر داد. به گزارش ایلنا،‌ نصرالله دریابیگی تصریح كرد:‌‏ یكی از بهترین واحدهای تولیدی كه ظرف دو دهه گذشته بیش از ده هزار نفر را به طور مسقتیم تحت اشتغال قرار داده است‌‏"نساجی مازندران" بود. وی در ادامه گفت: این واحد در ده سال گذشته به دلیل سیاست‌‏های نادرست اقتصادی به ویژه سوء مدیریت،‌ ورود كالاهای خارجی و عوامل اقتصادی دچار بحران شده است. دریابیگی افزود: در دولت‌‏های گذشته شورای عالی كار با صدور مجوز , میلیاردها دلار را برای بازسازی این كارخانه اختصاص داد اما متاسفانه به دلیل تقدم نگرش‌‏هایسیاسی بر نگرش‌های اقتصادی در مدیران بازسازی انجام نشد.دبیراجرایی خانه كارگر استان مازندران تاكید كرد: این عوامل موجب شد كه تعداد 3500 كارگر این واحد به مدت سه سال و نیم تحت پوشش بیمه بیكاری قرار بگیرند و تعداد زیادی از آنها نیز وادار به بازخرید و یا بازنشسته شدن، شوند.وی باباین اینكه ‌امروز تعداد كارگران نساجی مازندران كه متشكل از چهار واحد تولیدی است به كمتر از 600 نفر كاهش یافته است‏, گفت: همین تعداد كارگر نیز در روزهای پایانی سال با وجود نرخ بالای تورم و پایین بودن دستمزدها دو‌ماه حقوق نگرفته اند.دریابیگی خاطر نشان كرد: امید است كه مسوولین كشوری و استانی خود را به جای كارگران بگذارند و به وضعیت سخت و بد معیشتی را از نظر گذرانده و به پرداخت حقوق معوقه و عیدی و پاداش كارگران اقدام به عمل آورند.
شرکت اکشن قزوین به مدت سه ماه تعطیل شد تهران- خبرگزاری کار ایران دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین از تعطیلی سه ماهه شرکت اکشن قزوین خبر داد.به گزارش خبرنگار "ایلنا"، عیدعلی کریمی اظهار داشت: این شرکت که تولیدکننده انواع سمباده نقاشی است، از چند روز پیش برای مدت سه ماه تعطیل شد .وی افزود: کارگران این واحد که تعداد آنان به 27 نفر می‌‏رسد در ایام پایانی سال بیکار شده‌‏اند و وضعیت معیشتی آنان در معرض خطر قرار گرفته است. کریمی تصریح کرد: در حال حاضر کارگران دائمی این واحد به مقامات دولتی شکایت کرده‌‏اند.
افزایش 12 درصدی حوادث ساختمانی در آذربایجان غربی تهران- خبرگزاری کار ایرانرئیس سازمان کار استان آذربایجان غربی از کاهش 33 درصدی حوادث منجر به فوت و 15 درصدی حوادث ناشی از کار در استان طی 11 ماهه امسال خبر داد. به گزارش "ایلنا" به نقل از روابط عمومی وزارت کار وامور اجتماعی، علی سلیمانی در همایش کارگاه‌‏های برتر ایمنی آذربایجان غربی افزود: 87 درصد حوادث روی داده در کارگاه‌ها بر اثر رعایت نکردن نکات ایمنی، 10 درصد بر اثر شرایط غیرایمن و 3 درصد بر اثر حوادث غیرقابل کنترل است که نمی‌توان از آنها جلوگیری کرد.رئیس سازمان کار وامور اجتماعی آذربایجان غربی گفت: در سال جاری 47 درصد از حوادث ناشی از کار در این استان مربوط به حوادث ساختمانی بوده است.وی با بیان اینکه این میزان نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد نشان می‌‏دهد، اظهار داشت: سال گذشته 469 مورد حادثه ناشی از کار در استان داشتیم که از این تعداد 166 مورد مربوط به حوادث ساختمانی بود، این در حالی است که امسال از 395 حادثه رخ داده در استان، 186 مورد در بخش ساختمانی رخ داده است. وی آشنایی نبودن مالکان ساختمانی با مقررات ایمنی لازم، فقدان نظارت صحیح از طرف مهندسان ناظر، استفاده از کارگران روزمزدی آموزش ندیده، هماهنگ نبودن شهرداری و شرکت‌‏های خدمات‌‏رسان، نهادینه نشدن فرهنگ ایمنی و عادت‌‏های غلط بین کارگران را از جمله دلایل بالا بودن حوادث ناشی از کار در استان برشمرد. سلیمانی از شناسایی 191 نفر کارگر دارای شغل زیان‌آور در استان خبر داد و گفت: در سال جاری 8 هزار و 217 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی استان صورت گرفته است که در کنار تشدید بازرسی‌‏ها، می‌‏توان با ارائه آموزش‌‏های ویژه، حوادث منجر به فوت و قطع عضو را در استان کاهش داد. سلیمانی با اشاره به این که در طول سال جاری برای 87 هزار نفر ایجاد شغل شده است، یادآور شد: با صیانت از شغل‌‏های موجود، در مجموع شغل‌‏های ایجاد شده به 104 هزار شغل رسیده است.در خاتمه این همایش از 12 نفر از مدیران کارگاه‌‏های برتر ایمنی در استان با اهدای هدایایی قدردانی شد.
تجمع کارگران چینی بهداشتی سینا وارد هفتمین روز خود شد تهران- خبرگزاری کار ایران دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین از هفتمین روز تجمع کارگران چینی بهداشتی مینا خبر داد. به گزارش "ایلنا"عیدعلی کریمی اظهار داشت:این کارگران از یک هفته پیش پس از مواجه شدن با حکم اخراج وتعطیلی کارخانه مقابل کارخانه اقدام به تجمع کرده اند. وی افزود:با توجه به مشکلات بسیاری که دراین واحد به وجود آمده است هیچ اقدامی ازسوی مسوولان به عمل نیامده است.کریمی تأکید کرد:تعداد این کارگران به 300 نفر می رسد و احساس می شود درصورت عدم توجه مسئولین ،تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت. وی در ادامه گفت:همچنین روز گذشته مدیریت کارخانه برای آرام نمودن کارگران درجمع آنان حضور پیداکردکه نتیجه ای در پی نداشت وکارگران همچنان در تجمع به سر می برند.
صدها کارگر کارخانه لوله سازی اهواز در معرض اخراج قرار دارند صبح روز گذشته مورخه 30بهمن ماه، مدیریت کارخانه لوله سازی اهواز در سالن آمفی تئاتر این کارخانه در دیدار با بیش از 700 تن از کارگران و مسئولین این کارخانه برای پاسخ به سئولات کارگران حاضر شد .در این جلسه، آقایان عباسی نیل دار و کراعی نمایندگان کارگران در پرسش از مدیر عامل خواستار پاسخ صریح وی در خصوص علت ورشکستگی کارخانه، دلیل پرداخت نشدن حقوق معوقه با وجود سود دهی کارخانه در سال گذشته و سالهای قبل از آن، بیکارشدن کارگران (از دو هفته پیش)، مشخص شدن نام سهام داران شرکت و میزان سهام انها، برداشتن واسطه های کار، آزاد گذاشتن نمایندگان کارگری برای پیگیری و مراجعه به مراجع عالی رتبه کشوری و طرح مشکلات کارگران و پی گیری آن و ایجاد امنیت شغلی برای پرسنل این شرکت شدندمحمد تقی سلیمانی اشتیانی مدیریت این کارخانه، بعد از یک ساعت و نیم بحث وگفتوگو با کارگران به برخی از سوالات آنان به صورت کلی پاسخ گفت و در پایان جلسه بعد از اصرار مکرر کارگران که آیا تعدیل نیرو در دستور کار قرار دارد گفت : اگر طرح و یا پروژه ای برای کارخانه تعریف نشود بی شک مدیریت به تعدیل نیرو و اخراج کارگران دست خواهد زد که این گفته وی در پایان دو ساعت بحث با کارگران باعث تشنج در جلسه گردید. مدیریت کارخانه بدون نتایج مشخصی جلسه را در ساعت 12:20 پایان یافته خواند و سالن را ترک گفت
مطالبات کارگران هفت تپه هنوز با تاخیر پرداخت می‌‏شود تهران- خبرگزاری کار ایرانبا وجود تغییر مدیریت کارخانه نیشکر هفت‌‏تپه، کارگران این کارخانه همچنان از نحوه پرداخت خود ناراضی به نظر می‌‏رسند.به گزارش خبرنگار "ایلنا"، رضا رخشان سخنگوی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌‏تپه، بااعلام این مطلب گفت: هر چند برای بازنگری در طرح طبقه‌‏بندی مشاغل کارگران اقدماتی در دست انجام است، اما هنوز کارگران از آینده شغلی خود بیم‌ناک هستند.وی گفت: مطالبات بیش از هزار کارگر این کارخانه همچنان آنها همچنان با تاخیر دو ماهه پرداخت می‌‏شود و به عنوان مثال تا این لحظه هنوز حقوق دی‌‏ماه کارگران پرداخت نشده است. به گفته این فعال کارگری به دلایلی چون خشکسالی، فرسودگی ماشین‌‏آلات، بازنشسته شدن زودهنگان کارگران متخصص ظرفیت تولید کارخانه از 111-115 هزار تن شکر در سال گذشته به نهایت 15 تا 16 هزار تن شکر کاهش یافته است.وی همچنین در خصوص برگزاری جلسه دادگاه چند نفر از کارگران این کارخانه که در روز گذشته برگزار شد، گفت: روز گذشته پنج نفر از کارگران نیشکر هفت تپه که در سندیکا نیز عضو هستند در دادگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه شدند.رخشان یادآور شد: دادگاه کارگران در رابطه با اعتراض‌‏های سال‌‏ گذشته کارگران شرکت هفت‌‏تپه به دادگاه احضار شده بودند.سخنگوی سندیکار کارگران شرکت هفت تپه با بیان اینکه نوبت دوم دادگاه این پنج کارگر قرار است در اسفند ماه برگزار شود، گفت: با توجه به لایحه دفاعی امیدواریم دادگاه در این رابطه حکم تبرئه را صادر نماید.
کارگران معدن شانه وری قروه سه ماه حقوق نگرفته‌اند تهران- خبرگزاری کار ایران دبیر اجرایی خانه کارگر استان کردستان از پرداخت نشدن سه ماه حقوق کارگران معدن سنگ ‏‏‎ْ‏ًٌَُ‏‏‎"شانه‌وری قروه" خبر داد. به گزارش "ایلنا"‏, اقبال رضایی گفت: کارفرما علت پردات نشدن مطالبات این افراد را عدم نقدینگی اعلام كرده‌است. وی بابیان اینكه در حال حاضر پرداخت دستمزد 219 هزار تومانی هم پاسخگوی نیازهای کارگران نیست اظهار داشت: پرداخت نشدن سه ماه حقوق زندگی این کارگران را در بدترین شرایط ممکن قرار داده‌است. رضایی تأکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال انتظار توجه و رسیدگی از سوی مسئولین می رود.
منابع٬ کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری٬ روشنگري٬ اتحاديه آزاد كارگران ايران.

Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

برای ارسال نظر : بعد از نوشتن نظرتان در انتخاب نمایه یک گزینه را انتخاب کنید در صورتی که نمیخواهید مشخصات تان درج شود " ناشناس" را انتخاب نموده و نظر را ارسال کنید در صورت مواجه شدن با پیغام خطا دوباره بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
مطالبی که حاوی کلمات رکيک و توهين آمیز باشد درج نميشوند.

 

Copyright © 2009 www.eshterak.net